Alla inlägg den 30 augusti 2007

Av Stefan Manning - 30 augusti 2007 06:48

Jag fick hem i brevlådan - Volvo Global Magazine. En tidning som alla Volvoanställda får. Detta nummer hade friskvård som tema. Där kunde jag läsa en artikel om övertidsarbete i Japan. Att dom är workoholics, det visste jag ju. Men inte så jäkliga. Det visar sig att det är kutym att jobba några timmar extra varje dag, utöver den ordinarie arbetstiden. Det har nu intraffat några dödsfall på grund av övertidsarbetet - kuroschi - plötslig död av överarbete. I genomsnitt jobbar japanen över 50-130 timmar per månad!!! Så nu har Volvo i Japan beslutat att den tredje månaden skall vara övertidsfri!! Man fimpar helt enkelt strömmen till kontoret. Snacka om att alltid gå till överdrift. Undrar om dom får betalt för sin övertid. Hur som helst, så är jag glad att jag inte jobbar i Japan. Vi lever allt i ett bra land.

Av Stefan Manning - 30 augusti 2007 06:43

Igår blev det tidigt till jobbet och jag slutade tidigt, för jag skulle få med mig Mikael hem. Han skulle börja jobba på Shell redan klockan fyra. Det var ju faktiskt en alldeles underbar dag igår, så jag tog på mig löpar outfiten och drog ut på en runda. Först ahde jag tänkt mig att bara köra en 5 kilometare, för jag är väldigt otränad. Men det blev till slut 7 km i det fina vädret. Och det kändes riktigt bra med tanke på att detta är mitt första löppass på hela 14 dagar! Det hela tog 45 min, vilket innebär strax under 6,30 per km. Det är helt OK, med tanke på vad jag befinner mig nu. I somras låg jag på 6,40 tempo.

Så nu sitter man på jobbet igen. Bara massa förpliktelser nuförtiden. Men så är det. Skall man ha mat och kläder, så finns det inte så mycket mer att välja på.

Translate this blog

Presentation

Omröstning

Skulle Du kunna tänka Dig att ingå i min supportcrew på Badwater Ultramarathon år 2016? Loppet går genom Death Valley i USA. (Alltså inget bindande - jag vill bara se om intresse finnes)
 Ja!
 Nej!
 Kan jag få tänka på saken?

Ultrastefans Gästbok

Länkar

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2007 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Kategorier

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards