Alla inlägg den 11 januari 2008

Av Stefan Manning - 11 januari 2008 23:04

Startade dagen med ett tufft simpass och sedan frukost som vanligt. En timma senare startade jag och Carina ett långpass. Färden skulle gå till fyren på Mas Palomas ungefär 9 km bort och tillbaka. Vi inledde med gå-löp och övergick sedan till intensivt powerwalkande och det var tillräckligt jobbigt i all lös sand. Denna gång kändes det i benen. Vi följde havet hela vägen dit, från San Augustin, via playa Ingles och vidare till Mas Palomas. När vi kom fram till fyren visade min Garmin 8,55 km och det kändes i benen. Dessutom hade det börja blåsa upp ganska ordentligt. Det blåste minst kuling och vinden tilltog. Lite jobbigt med sand som yrde om oss. Jag var tacksam att jag tagit med mig vattenryggan. På vägen ut såg jag en snubbe som stod vid vattenlinjen med skidbrillor och tittade upp mot skyn. Ganska praktiskt med yrande sand, men det såg rätt komiskt ut. Vidare såg jag två personer klädda i vinterkläder och anoraker med uppfällda huvor streta mot vinden uppför en sanddyn. Det såg ut om dom varit på en polarexpedition och hamnat lite fel. Men det som fick mig att garva, var att upp på sanddynen stod två nudister och kollade in dom. Vilken kontrast. Vi beslutade att gå genom ökenområdet på hemvägen, trots blåsten. Det blev ett pulsande i sanden och det var ganska jobbigt att gå upp för sanddynerna. Jag började inse vilken utmaning marathon des Sables skulle vara. Det blev en hel del sick sackande efter som inte kunde gå rakt på. Det kändes rejält i benen av att gå i detta lilla ökenområde. Här kan man banne mig snacka om ett ökenpass. Det var ganska strapatsrikt med andra ord och speciellt i denna blåst. När vi hade kommit ut ur ökenområdet. Stannade vi till på en servering vid Playa Ingles och tog var sin baguette och Cola. Den sistnämnda var välbehövlig, jag hade bara vatten i vattenryggan. Sedan fortsatte vi så snabbt vi kunde tillbaka till bungalowen. Färden ut hade tagit 1 tim 45 min (8,55 km). Hemfärden på 8,69 km tog 2 tim 25 min och då är inte matstoppet i playa Ingles medräknat. Totalt tog detta 4 tim 10 minute minus matstopp.

När vi kom tillbaka tömde vi skorna på snad, bytte om till badkläder och körde ett svalkande simpass i höga vågor. Carina hade fått en rejäl blåsa på höger stortå och jag hade också fått en blåsa på insidan av en mellantå på höger fot. Men vi var mycket nöjda med dagens övningar. Efter badet blev det återhämtning i solstolen med min CD-bok. På kvällen blev det en lugn kvällspromenad, där vi stannade till vid ett internetcafé med gamla windows 98 datorer. Vi surfade en halvtimma och spanade in läget hemma i Kalland. Inga problem att somna den kvällen.

Bilderna under:

Jag springer på Playa Ingles.

Syns dåligt. Med de två med anorka på sig (blått och rött) på väg mot sanddynerna med de två nudisterna.

Snubben med skidbrillorna i vitt.

Jag framför fyren vid Mas Palomas.

Mas Palomas öken.

Två "ökenbilder" på mig :-)

Translate this blog

Presentation

Omröstning

Skulle Du kunna tänka Dig att ingå i min supportcrew på Badwater Ultramarathon år 2016? Loppet går genom Death Valley i USA. (Alltså inget bindande - jag vill bara se om intresse finnes)
 Ja!
 Nej!
 Kan jag få tänka på saken?

Ultrastefans Gästbok

Länkar

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18
19
20
21
22 23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< Januari 2008 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Kategorier

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards