Direktlänk till inlägg 22 november 2008

Denna TV-sport!

Av Stefan Manning - 22 november 2008 13:22

Jonas Colting hade ett underbart inlägg den 10 september om TV-sporten och dess fotbollsfixering. Jag kom och tänka på detta när jag följer min klubbkamrat Kari Martens kamp för att komma i mål på sin 10 dubbla ironman borta i Mexico. Han har i skrivande stund tävlat i drygt 140 timmar och under denna tid simmat 38,2 km, cyklat 180 mil och just nu avverkat 12,6 mil löpning av de 42,2 han skall ha avverkat innan mållinjen korsas.

Varför får vi inte se detta i TV? Det enda man kan sända är fotboll och hockey. Allt annat är utfyllnad. Att bli sportreporter idag måste vara världens enklaste utbildning. det enda man skall lära sig är grundreglerna i fotboll och hockey. För att sedan försjupa sig tar man in före detta elitspelare som expertkommentatorer och det är oftast dom som kan förmedla något vettigt. För att säkerställa att inga andra idrotter får utrymme i svensk tv, skapar man fotbollskväll eller hockeykväll och tar in ytterligare folk som skall älta det som redan har sagts.

Det måste svida hårt i skinnet på Tv-sport redaktionerna när det dyker upp evenemang som exempelvis OS. Då är man ju tvungen att visa andra sporter än fotboll, som gudskelov som inte har lika tydlig framtoning då. Vilken nesa. Och vad skall dom ta sig till. TV publiken blir upplysta om sporter som triathlon, mountinbike, simning,rodd, skytte etc. Det är precis som valrörelsen, vart fjärde år dyker det upp något djävla ufo på gator och torg, som kallar sig politiker och påstår att vi får det bättre bara vi gör som han/hon säger, sedan försvinner fanskapet. På OS:et dyker dessa konstiga sporter upp, för att två veckor senare förpassas in i glömskans dimma.

Idag har vi en idrottsgala, men det duger ju inte där kan ju udda idrotter dyka upp i TV igen. Vad gör man man skapar ytterligare en klubb för inbördes beundran - fotbollsgalan. Snart har vi hockeygalan också. 

Varför skall dom ha en egen gala? Varför duger inte idrottsgalan lika bra åt dom? Är det för att dom inte kan komma fram och få fina utmärkelser i konkurrens med andra idrotter?

Jag fattar inte hur fan man kan betala flera miljoner spänn för en fotbolls eller hockeyspelare? Jo, dom är vältränade idrottsmän dom med. Men är dom verkligen värda detta? Om jag investerat så mycket i en spelare skulle jag bli fullständigt vansinnig om denna fotbollsspelare slänger sig ner på gräset, rullar runt och ojar sig för minsta knuff. Eller tar sig för huvudet och ramlar omkull när ham får en boll i röven. Eller hockeyspelaren som drar på sig utvisningar efter utvisningar och orsakar att laget förlorar. Men han är ju en "profil" och det kan hetta till ibland. Helvete heller! Kostar man så mycket pengar skall man djävlar mig kunna ha självbehärskning! Det kravet skall man kunna ställa på vilken elitidrottare som helst.

Men vaför lyfter inte media fram en så komplett idrottsman som Kari? Det finns ingen idag i Sverige som kommer i närheten av honom. Alla andra stjärnor får ursäkta, men så är det. Försök göra om hans bedrift själva. Även om han inte skulle klara sig hela vägen till mållinjen, så ligger hans insats vida över, vad andra kan ådstakomma. OK! Han har förekommit i lokalpressen och en lokal TV-kanal som verkligen har begränsat med tittare. Men berätta om honom för svenska folket. Om han går i mål så kommer det på nästa iodrottsgala bara finnas en enda kandidat till årets idrotts prestation och det är Kari. Inget snack. Sedan kan dom fylla ut med Kallur, Forsberg eller vad dom nu heter. spelar ingen roll. Dom kommer inte närheten i alla fall. Fast det är ju klart det är ju inte pengar som styr ultraidrotten på det sättet som styr bland annat fotboll och hockey.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stefan Manning - 10 augusti 2012 10:43

För att fortsätta följa mig. Gå till: http://ultrastefan.wordpress.com   Denna blogg uppdateras inte mer. Bloggen kommer dock att ligga kvar som arkiv. Detta är sista inlägget! ...

Av Stefan Manning - 10 augusti 2012 10:38

Hej kära läsare! Detta blir mitt sista inlägg på Bloggplatsen. Jag har tröttnat lite på denna webbplats och all reklam som skitar ner här. Ni har inte märkt något eftersom jag betalat för att hålla den reklamfri. Men det är ett mörker när man skall...

Av Stefan Manning - 9 augusti 2012 15:47

Nu fick jag tummen ur och besökt tandläkaren. Efter att ha haft lite ont i tänderna under ett par veckor fikc det vara nog. Jag ringde ner till Folktandvården för att boka en tid. Sköterskan som tog emot samtalet frågade om jag kunde vara där inom en...

Av Stefan Manning - 9 augusti 2012 11:38

Onsdag i mitt liv betyder en enda sak - LEK. Dagen då LEK-gänget samlas. Vi tränar lätt och äter en bit mat efteråt. Vi är tre par som gör detta varje onsdag. Nåja. Några gånger har vi fått hoppa över, men de har varit lätt räknade. Igår var det min ...

Av Stefan Manning - 8 augusti 2012 15:04

Nu har jag packat akutväskan om jag skulle behöva åka in till akuten. Vilket kommer att ske nästa hjärtflimmer. Det är inte som en läkares akutväska utan mer grejer som är bra att ha med sig under de långa väntetiderna. A4 kollegieblock, penna, reser...

Translate this blog

Presentation

Omröstning

Skulle Du kunna tänka Dig att ingå i min supportcrew på Badwater Ultramarathon år 2016? Loppet går genom Death Valley i USA. (Alltså inget bindande - jag vill bara se om intresse finnes)
 Ja!
 Nej!
 Kan jag få tänka på saken?

Ultrastefans Gästbok

Länkar

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28
29
30
<<< November 2008 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Kategorier

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards