Alla inlägg den 26 februari 2009

Av Stefan Manning - 26 februari 2009 19:48

Idag har jag varit på ett sjusärdeles uselt humör. Det har inte varit någon rolig dag. Men det som fick bägaren att rinna över idag, var faktiskt en jävla skitsak. På min dator på jobbet har jag som skribordsbakgrund (wallpaper) på min skärm en bild av mig och Carina när vi står i vattenlinjen längst uppe på grenen i Skagen. En härlig bild som man ger ett ögonkast då och då. En liten enkel grej som piggar upp en stressig vardag och hårt arbetsklimat. Nästan alla mina kollegor har en bild på sina barn, vy från ett resmål där man varit på semester eller bara en liten rogivande bild. Det hela blir en liten lisa för själen.

Nu är det någon djävla tomte som har bestämt att detta inte skall få förekomma och har spärrat möjligheterna till att ha sina egna skärmbilder. Istället har vi en mörkblå djävla bakgrund med ett fingerprint till höger. Men hallå! Kan man inte få personifiera sin egna arbetsstation. Hur fan kan man vara så djävla dum att man blockar den möjligheten? Skall man i dessa tider av varsel och neddragningar ta bort detta lilla glädjeämne? Fy fan! Ursvagt!!

Och vad är motivationen? Jo! " The reason for having a ‘fixed wallpaper’ is to improve our professionalism and our corporate identity!" Vilket skitsnack! Lätt att kläcka ur sig när man är i karriären! Blir vi mer proffesionella för att man plockar bort en liten trivselfaktor som inte kostar något. Stärker vi vår identitet? Ja om vi skall göra det, kanske vi skäll bära uniform.

Vad rör sig i huvudet på den den fullständiga totalidiot som kläckt denna idé? Har han/hon fått en klapp på axeln av VD:n? En ren protest har jag plockat bort allt som är personligt på min arbetsplats och inrättat den i George Orwells anda. Så skall vi se om några veckor om jag blir proffsigare. Idag spydde jag på mitt jobb och skämdes över att vara där. Att behandla sina anställda som små sketungar, näe där gick gränsen. Och ja, jag säger det för andra gången. Det är en skitsak, men den skitsaken betyder så himla mycket för mig och mina kollegor. Den enda bilden jag har lämnat kvar på min skärmvägg, kan Ni se här nedanför. 

För att strö lite extra salt i såren gick man ut idag och talade om att cheferna har det så svårt, så svårt så de måste vara värda en extra löneförhöjning och det är ju lätt att finansiera nu när man fockar så många. Idag var jag på avtackning av tv synnerligen duktiga och kompetenta konsulter som blivit utslängda. 

Jo minsann, man gör verkligen allt för att skapa trivsel på jobbet. Undrar vad som kommer härnäst. Men det var positiva inslag idag som räddade mig från att få ett totalbryt a la Michael Douglas i filmen Falling Down. En bekant ringde till mig och berättade att hon fick behålla sitt jobb och inte längre var omfattad av varslet. Sedan kom denna superkvinna till undsättning. Vi kan kalla Henne Carina och muntrade upp mig med sitt leende och ett mycket pålitligt verktyg Hon hade grävt fram. En flaska öl. Den satt fint, nu börjar jag tagga ner...

Translate this blog

Presentation

Omröstning

Skulle Du kunna tänka Dig att ingå i min supportcrew på Badwater Ultramarathon år 2016? Loppet går genom Death Valley i USA. (Alltså inget bindande - jag vill bara se om intresse finnes)
 Ja!
 Nej!
 Kan jag få tänka på saken?

Ultrastefans Gästbok

Länkar

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11
12
13
14 15
16
17
18 19
20
21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Kategorier

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards