Alla inlägg under april 2009

Av Stefan Manning - 10 april 2009 20:49

Idag var det dags att ge sig ut i okänd mark. Och vilket väder! Strålande sol 20 grader i skuggan och svag vind. Bara att tacka och ta emot. Jag lade ut en termometer i solen innan jag stack ut och den visade 30 grader!Idag var det kortbrallor och t-shirt som gällde. Jag fick nästa värmeslag när jag mötte påklädda löpare. Varför pälsar man på sig så himla mycket?

Beväpnad med en nyinköpt karta sprang jag ut på Hjällsnäs landsbygd för att smita in på en skogsväg. Jösses! Det gick uppför i en km på en traktorstig. Där mötte jag en kille på mountainbike. Man fick kryssa lite för att inte trampa ner i gegga. Trots småstrapatserna var edt en trevlig väg genom skogen. Jag var bara förvånad över hur kort det var denna väg mellan Gråbo och Floda. När jag väl kom ner till Floda var det inga problem att hitta. När jag kom hem igen så visade Garminen 16,77 km. Jag hade gått i de värsta uppförsluten, stannat och läst kartan mm, så det tog lite extra tid. Men jag hade inte bråttom heller. En fin men krävande runda.

Av Stefan Manning - 9 april 2009 23:03

Idag kom Robert och Niklas och hälsade på. De ville uppvakta sin "gamle" far på födelsedagen. De överlämnade en present som jag blev väldigt förtjust i. Jag fick en No Ma'm t-shirt (No Ma'm = National Organsisation Men Against Amazonian Masterhood). Exakt en sådan t-shirt som Al Bundy och hans machokompisar hade på sig under sina hemliga mans möten i komediserien Våra Värsta år (Married with children) som handlade om den extreme  mansgrisen Al Bundy och hans inte mindre korkade familj. En av de roligaste serierna jag har sett. Där driver man rejält med manligt, kvinnligt, äktenskap, sex och blondiner.

Nu är jag trött och skall jobba lite med skönhets sömnen. 

Av Stefan Manning - 9 april 2009 09:19

Idag är jag ledig och i det tillståndet tänker jag förbli fram till tisdag. Jag inledde det hela igår med att träna tillsammans med Löparsällskapet Efterkälken. Denna gång hade turen kommit till Siv och Kenth. Vi sprang i det alltid så vackra Lärjedalen utmed Lärjeån. Det var mitt första träningspass sedan Tibro och jag måste erkänna att det kändes segt. Hur som helst så sprang vi 10,4 km i växlande tempo. Ett bättre sätt att inleda sin ledighet på finns bara inte.

Vädret skvallrar om att det blir nästa sommarvärme till helgen. Detta innebär uteaktiviteter och träning. Vi får se hur mycket jag orkar. I första hand skall helgen användas till mental återhämtning efter några turbulenta och känslosvallande jobbveckor.

Hoppas Ni som läser får en bra påskhelg också.

Av Stefan Manning - 7 april 2009 22:28

Idag har jag varit småtrött hela dagen, men ändå inte på något sätt. Himla konstigt det där. Kanske existerar detta med vårtrötthet ändå. Skit samma! Det är bara en arbetsdag kvar och den skall jag minsann se till att den går fort. Sedan 5 dagar ledigt. Inte fy skam, speciellt inte när vädret skall bli bra.

Ikväll när vi kom hem satte jag och Carina oss ner i Hammocken på framsidan och avnjöt ett glas vin. Jädrans, vad det kändes lyxigt.

Mycket tankar seglar fram och tillbaka i skallen på mig nu. Hur skall jag göra med ekonomin? Vad behövs göras med hemmet? Skall jag anmäla mig till Lidingöloppet? Skall jag arrangera en ny ultratävling? Skall jag plugga till hösten? Skall jag uppdatera GPS:en? Hur är det med blodtrycket? När kommer den nya Garminen? Semesterplanering. Skaffa nanonymt surfande?

Inte undra på att man blir trött. Men å andra sidan blickar jag hellre framåt än bakåt.

Av Stefan Manning - 6 april 2009 20:15

Idag har jag kollat på bilder och videosnuttar från Paris marathons hemsida. Visst blir man sugen när man ser den folkfesten. Men jag och Carina kommer att åka till Paris åtminstone en gång till. Jag skall strax iväg till landvetter och hämta en stycken son, som anländer från just Paris. Han skulle ha sprungit men fick problem med hälsan. Fast det hindrade inte honom från att åka ner och träffa sina gamla rese  ändå.

Kan vara passande att infoga denna länk till Aftonbladet som redovisar de 10 sämsta argumenten för att klaga på sin resa. Om dessa verkligen är sanna, så undrar jag hur dumma kan människor bli (men det är en rolig läsning):

http://www.destination.se/article4771502.ab

  Jag ser även på vädersajterna att det är upplagt för fint väder till helgen. Det kommer att bli dags at planera expedition Manning, som skall utforska de svårtillgängliga skogsområdena i Hjällsnäs utanför Gråbo. De Ni!

Av Stefan Manning - 5 april 2009 11:30

Igår var det dags att springa Snickarloppet i Tibro. Men bakom detta till synes oskyldiga namn döljer sig en 6 timmars ultra. Jag och Carina drog iväg tidigt på morgonen och vi kom fram med god marginal. Carina efteranmälde sig till 3 timmars varianten (det fanns även en 1 timmas).

Vädret var perfekt. Strålande solsken och nästa vindstilla. Temperaturen var runt noll när vi klev upp på morgonen men steg sedan ganska snabbt. Vi hade under tävlingen ca 16 grader i skugga och det var varmt i solen.

Det började bra. Jag såg på min Garmin däremot att det gick väldigt snabbt i början. Jag låg mellan 6 och 6½ min/km i tempo. Och det är alldeles på tok för fort i dessa sammanhang, så jag slog av på farten. Men helt plötsligt så var jag där igen och fick sänka tempot. Detta pågick ett antal gånger innan jag kunde få ner hastigheten. Strax innan halvmaran började det att kännas lite segt och segare skulle det bli. Halvmaran passerades på ca 2:33. Efter det började det att gå snett. Helt plötsligt kände jag mig totalt slut, det fanns inget som fungerade . Jag vet inte hur jag tog mig fram, men jag insåg att detta inte skulle kunna fortsätta och dagens mål som var att passera marathondistansen kunde jag slå ur hågen. Även att hålla på i 6 timmar. Det kändes helt enkelt inte bra och jag började även att känna mig lite illamående. Strax innan 3 timmar slog jag följe med Carina innan Hon skulle stanna för sin slutsignal. Jag fortsatte sedan gåendes till varvningen och gick ytterligare två varv. Innan det sista gåvarvet stannade jag upp vid kontrollen och satte i mig rejält med energi. Salta chips, bananer, köttbullar, sportdryck och cola. Ut och gå ett varv till. Vid nästa varvning tog jag ytterligare cola och sprotdryck och försökte mig på att springa. Det funkade sådär och jag bestämde mig för att köra på upp till fyra timmar och sedan utvärdera situationen.

Vid fyra timmar så hade det sakta men säkert blivit bättre och jag kunde hålla igång och springa, fast inte fort. Jag slog på kalkylatorn i skallen och insåg att jag hade ca 13 varv kvar att avverka på två timmar för att klara marathondistansen. Ett varv är 871,5 m och för att nå marathondistansen krävs 49 hela varv plus det knappt halva varv vi sprang då vi startade. Det kunde gå tänkte jag, fast då var premissen att jag inte fick stanna upp. Det behövdes ingen fartökning, men jag fick inte tappa så mycket heller. Jag var helt enkelt tvungen att hålla den fart jag hade hel vägen. Med detta underlag bestämde jag mig att försöka och som första delmål ta mig upp till 5 timmar, för att sedan utvärdera situationen.

Nu blev det en grymt jobbig resa. Jag var tvungen att koppla bort allt vad tankar hette och fokusera på att hålla mitt schema. Vid varje varning tog jag en muggsportdryck eller cola. Som pricken över i:et fick jag in ett litet gruskorn i dojan, men jag hade helt enkelt inte tid att stanna för att plocka ut den. Skulle jag klara maradistansen så skulle det vara väldigt tight. Vid fem timmar hade jag 6 varv kvar. Jag visste att jag skulle tröttna mer och därmed tappa marginal. Nu bestämde jag mig på allvar. Jag skall ta den där djävla marathondistansen, whatever it costs!!! Nu var det inte förhandlingbart. Samtidigt kände jag mig segare och segare. Det gick hyfsat bra upp till varv 47, sedan började jag känna mig vimmelkantig och stundtals lite borta, Jag visste vad detta innebar. Och tog en liten mikrobreak inför den sista bite och stoppade i mig så mycket energi jag kunde. Nu visste jag inte vad jag höll på med. Tappade totalt bort kontrollen och allt blev som en dimma. Jag såg bara banan framför mig. Andra som ropade och peppade mig hördes långt borta. Jag skulle bara runt, jag skulle bara ha den där djävla distansen. Nu befann jag mig verkligen i utmattningens allra yttersta gränstrakter. Jag tror att jag passerade maran vid ca 5:45 och valde att köra in i kaklet. Varvet efteråt minns jag knappt, men det tog tid, säkert över 10 min. Inför sista varvet gjorde jag en sista kraftansträngningen. Ca 75 m innan varvningen small pistolskottet som förklarade att 6 timmar hade gått. Jag föll omkull av utmattingen. Carina var där och frågade hur jag mådde, men jag orkade inte svara. Jag tror jag höjde en hand till tecken att det var OK. Hon hade med sig dricka. Medan jag väntade på mätningen av det sista varvet, så kom jag till sans igen. Totalt fick jag ihop 43897 m. Inte mitt bästa 6 timmars resultat. men med tanke på dagens händelser är jag grymt nöjd med det resultatet.

Jag misstänker att den mest bidragande orsaken till denna genomklappning var att jag lördagen innan satt och trampade på en spinningcykel i 12 timmar och jag fick betala priset för detta nu. Annars kan jag inte skylla på något. Alla förberedelser var helt klockrena och gick enligt plan. Jag återhämtade mig snabbt ändå och efter loppet vid prisutdelningen så åt vi lite mat och det gjorde susen. Även den koppen kaffe jag fick gjorde underverk. Så därför är jag nöjd med att även återhämtningen gick såpass snabbt. Jag fick hämta några priser, vilket inte gjorde saken sämre. Och innan vi gav oss av han vi önska våra 34 timmars löpare ett stort lycka till innan de skulle iväg till VM som går första maj-helgen.

Jag var riktigt illa ute denna gång milt uttryckt. Så här sliten har jag inte varit sedan Patis 2007. Men jag blir förbannat glad och samtidigt lite mallig att jag kan vända en sådan här dipp, komma tillbaka och göra något positivt av det. Detta gav mig fina besked inför kommande utmaningar.

Jag är jättenöjd och mår prima nu  :-)

Av Stefan Manning - 2 april 2009 20:59

Idag fick pryltoken i mig glädjefnatt. Jag har länge velat ha en GPS som man kan simma med och som längre batteritid än 15 tim. Läs: En som man kan använda under en Ironman. Nu har den kommit. Garmin 310XT. Den skall släppas till sommaren. Skall man hänga på låset och köpa, månne?

Btw! Jag var med i veckans nummer av Lerumstidningen - igen.

Varsogoda ett par bilder på den nya raringen och ett videoklipp.

Läs mer här:

http://garmin.blogs.com/my_weblog/2009/04/waterproof-forerunner-310xt-goes-the-extra-mile-for-multisport-athletes.html

Av Stefan Manning - 1 april 2009 20:36

Dagen började inte bra. Jag fick ett raserianfall på jobbet över att folk inte kan bestämma sig. Jag var bara sååå nära att gå hem idag i ren affekt. Men var tvungen att gå ifrån på en lite snabbpromenad för att kyla ner mig. Då ringde en journalist från Lerumstidningen och intervjuade mig om lördagens 12 timmars spinning. Det fick mig att släppa ilskan.

Men det satt en tagg i ändå. Efter jobbet åkte jag ner till centralen och hämtade Carina och sedan var det sporrsträck hem. Jag vara bara tvungen att få på mig löparkläder och ge mig ut. Speciellt en sådan här underbart solig dag. Jag kände mig helt desperat, jag måste bara ut. Carina flinade bara åt mig och det måste npg sett ganska komiskt ut.

Men väl hemma vilade vi inte på lagrarna. Vi bytte om och stack ut direkt. För min del blev det även premiär för kortbrallor. En helt underbar känsla. Vi sprang utmed ett spegelblankt Mjörn och det var bara såååå njutningsfullt. Jag lade in lite bakåtintervaller. Idag blev det inte så himla långt. Bara 7,4 km, men jag ville inte heller rusa på för mycket eftersom jag skall springa Tibro 6 timmars på lördag. Jag vill ha lite krafter tills dess. Så detta var nog mitt sista träningspass innan Tibro.

Translate this blog

Presentation

Omröstning

Skulle Du kunna tänka Dig att ingå i min supportcrew på Badwater Ultramarathon år 2016? Loppet går genom Death Valley i USA. (Alltså inget bindande - jag vill bara se om intresse finnes)
 Ja!
 Nej!
 Kan jag få tänka på saken?

Ultrastefans Gästbok

Länkar

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7
8
9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
30
<<< April 2009 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Kategorier

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards