Alla inlägg den 13 mars 2010

Av Stefan Manning - 13 mars 2010 21:05

Idag var det 6 timmars i Skövde. Förutsättningarna var bra. Strålande solsken och några plusgrader. Däremot fanns det ett litet problem. Utmed en sträcka på ca 400 m, var det ganska geggit och isigt. Det hade arrangören med Reima i spetsen fixat med att låta kommunen grusa upp. Däremot så när isen smälte så sjönk gruset igenom isen och det blev lite halkigt igen. dett märktes mest den tredje och fjärde timman. Men annars var det OK, fats lite jobbigt att springa denna sträcka.

För mig är alltid denna typ av lopp förenad med glädje. Idag var det inget undantag. När startskottet gick var det en härlig stämning i startfältet.

Mitt problem var att få ner tempot. Det kändes så bra och allt stämde. Jag tyckte inte att jag sprang fort. men Garminen visade konstant runt 6:30 tempo. Och jag insåg att detta inte kunde hålla i längden. Men trots det, så halkade jag ner under 7 tempo lik förbannat. Men det kändes ändå bra.

Jag fick instruktioner av Kari att ta in näring vart annat varv och det gjorde. Allting flöt på och det kändes så bra. Det jag gjorde mest var att fokusera på att få ner tempot. Jag fick flera gånger hålla igen i mördarbacken och till och med tvinga mig att gå där. Det hela utvecklade sig till att peka mot en marathonpassering som till och med låg under 5 timmar och detta utan att satsa och slita för det.

Men strax efter 4 timmar kom den schackningen jag väntat på. Och vid ungefär 4½ timma, brakade det ihop totalt. Jag tog helt enkelt slut, det fanns noll energi kvar i mig. Nada. Ingenting. Hade man kunnat tittat ner i mina muskler och ropat in där, så hade det kommit ett eko till svar. Jag hade då kommit ca 37 km. Nu gick det knappt att springa. Varvtiderna låg över 10 minuter. Det var väldigt tung. Men jag insåg ganska snabbt att det var ju inte mycket att lipa över. Jag skulle hinna marathondistansen utan problem och det var ju faktiskt mitt ursprungsmål.

Jag passerade marathondistansen på 5:38 och bestämde mig för att varva ner och gå ett varv till för att få med säkerhetsvarvet. Totalt blev det 43395 m. Inget höjdarresultat så sätt. Men jag är faktiskt väldigt nöjd med detta ändå.

Går man normalt på en diet som omfattar ett dagsintag på 1000 - 1100 kcal. Då skall man vara nöjd.

Jag insåg att mina depåer idag var inte ordentligt laddade och jag skulle tagit in mer energi under loppet. När jag dök var detta försent. Så i och med att jag nådde mitt mål (marathon + ett varv), så lärde jag mig mycket idag. Jag gjorde riktigt bra erfarenheter idag. Riktigt bra erfarenheter. Men framför allt bärgade jag min 26:e mara. Och jag var inte ett dugg ledsen. trots genomklappningen så var jag verkligen glad över att få springa.

Av Stefan Manning - 13 mars 2010 08:53

Om en timma går starten. Jag är lite kluven med klädvalet, men skall prova en lite tunnare outfit som jag kan förstärka efter hand. Vädret är soligt och fint med en liten lätt vind. Underbara löparförhållanden med andra ord. Jag har inte varit ute och kolla banan idag, men det har jag ju 6 timmar på mig att göra sedan. Det här skall bli kul.

Translate this blog

Presentation

Omröstning

Skulle Du kunna tänka Dig att ingå i min supportcrew på Badwater Ultramarathon år 2016? Loppet går genom Death Valley i USA. (Alltså inget bindande - jag vill bara se om intresse finnes)
 Ja!
 Nej!
 Kan jag få tänka på saken?

Ultrastefans Gästbok

Länkar

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Kategorier

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards