Alla inlägg den 24 mars 2010

Av Stefan Manning - 24 mars 2010 17:23

Visst gör viktminskningen mycket. Herr Colting frågade hur mycket det har gjort på mig. Jag sprang Sylvesterloppet 10 km på nyårsafton - 103 kg tung - på 1.09.17 Det gör ett snitt på 6:51 per kilometer. Då ganska snabbt för att vara mig. Seedningsloppet, en kvartsmarathon, dvs 10548,75m i söndags - 86,5 kg tung - gick på 1:00:13, en snittid på 5:43 per kilometer. En förbättring av den genomsnittliga kilometer-snittiden på hela en minut och 8 sekunder. Ganska mycket.

Under januari månad har jag harvat i snitttempon på mellan 8 minuter och 8:45. Något enstaka pass på 7:47 i snitt. Samma visa under större delen av februari. Men då skall tilläggas att det var dåliga förhållanden med snö, is och annat elände. Under december innan all snö kom, låg jag mellan 7 och 8 mnuter i snitt. Då kulminerade även vikten. Jag var uppe i 104,6 kg den 12 december. Huga!

Så visst skulle jag vilja påstå att viktminskningen är den största orsaken till den senaste tidens förbättringar. Inget snack om det. Och jag känner att det finns mer att hämta. Sedan skall de klena tiderna och det låga tempot inte bara skyllas på en massa kilon. Faktumet att jag går på I-trim för viktminskningen och där intar en LCD-diet (LCD = Low Calorie Diet). Mitt närningsintag ligger runt 1000 - 1100 kcal per dag. Denna "höga dos" med I-trim mått mätt tar jag på grund av att jag tränar så mycket. Denna minuskaloridiet påverkar ju också resultatet. Självklart. Jag har gjort ett specialkostschema tillsammans med Kari Martens inför tävlingarna och därför kunnat prestera, som jag gjorde i seedningsloppet till exempel.

Av Stefan Manning - 24 mars 2010 13:26

Nu har jag kommit tillbaka från min lunchlöpning. Turen gick från ARHK i Arendal där jag sitter, ut till oljepiren och tillbaka. En riktigt fin tur som kommer att bli ganska vacker till sommaren när grönskan kommer. Det var 4,4 km ut till vändpunkten, men jag fick en annan väg hem så totalt blev det 8,8 km. Härligt löparväder och den kändes bra. Det hela tog 52:14, dvs 5:55 tempo.

Av Stefan Manning - 24 mars 2010 06:04

Både jag och Carina kände oss riktigt nöjda när vi gick till sängs igår. Vi hade deklarerat och klarat av den biten, samt att vi hade gjort iordning för kommande tömning av lönekonto till förmån för räkningar. Allt klappat och klart.

Idag skall jag satsa på lunchlöpning. Om det blir som jag har tänkt mig, kan det bli en ganska saltstänkt runda.

Translate this blog

Presentation

Omröstning

Skulle Du kunna tänka Dig att ingå i min supportcrew på Badwater Ultramarathon år 2016? Loppet går genom Death Valley i USA. (Alltså inget bindande - jag vill bara se om intresse finnes)
 Ja!
 Nej!
 Kan jag få tänka på saken?

Ultrastefans Gästbok

Länkar

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Kategorier

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards