Alla inlägg den 6 juni 2010

Av Stefan Manning - 6 juni 2010 17:24

Natinaldagsloppet var min kompensation. Först var jag anmäld till Stockholm marathon, men den hoppade vi. Sedan hittade jag ett 24 timmars lopp i Holte i Danmark som jag tänkte köra. Men jag vek ner mig i sista stund eftersom jag är osäker på mitt knä. Jag ville inte ta några risker.

Men lite ångerfull blir jag när jag såg att Niklas karlsson som är en av grundarna av internetsajten jogg.se had gått och vunnit detta lopp. Jag kan bara lyfta på hatten och gratulera. Mycket bra jobbat. Jag skall vid ett senare tillfälle tappa av Niklas på information om den banan.

Av Stefan Manning - 6 juni 2010 16:09

Idag var det att stiga upp till klockan trots ledig dag. Men det var ju cykeltävling på schemat. Efter lite frukost och kaffe tog jag en lugn transportcykling bort till starten på min gamla arbetsplats Kviberg - ungefär 5,5 km. Den tog ungefär 15 min. Jag hämtade ut nummerlapp till mig och Eva, smötte upp ca 10 minuter senare. Klockan 09:00 spelades nationalsången (naturligtvis) och därefter gick startskottet som avfyrades av en gammal kanon. Ett gäng tillar i uniform m/39, bössa och hjälm ledde alla cyklisterna ut på Utbyvägen på sina TTAC - militärcyklar (TTAC = Tung Terränggående AttackCykel). Ett trevlig inslag. Hela Utbyvägen var knôkfull av cyklister. Minst en lika häftig scen som starten av Stockholm marathon. Hyfsat snabbt töjde fältet ut sig och bråttomnissarna satte iväg.

Jag och Eva trampade på en ett behagligt tempo. Det gick ändå fortare än på Hisingen runt. Vädret var kanonfint med solsken runt 20 grader och en medvind, som dock skulle omvandlas till en motvind på slutet. De första två milen var ganska lättcyklade. Därefter började banan att bli mer kuperad. Den 10 mil långa banan skulle hålla 1000 höjdmetrar, så vi visste om ett den inte var flack och vi hade blivit varnade för det. Men jag blev ändå positivt överraskad. För inte fan vad den banan så himla jobbig som folk ville påskina. Det fanns en backe med 11% stigning. Men den tog jag sittandes och låg hela tiden på och körde på största klingan även om det inte gick fort. Det hela blev liksom en principsak. Men det var väl den backen och i slutet på banan - Härkeshultsbacken - som också höll en motsvarande lutning gissar jag på, där man fick ta i nämvärt mer. Annars var det en ganska enkel resa trots alla uppförsbackar. Men banan var grymt vacker. Det var verkligen en fröjd för ögat. Den tråkigaste biten var efter Hindås och fram till Härkeshult. Där var det också en uselt dålig asfalt. Innan vi kom till Landvetter inträffade dock en allvarlig incident. En bil körde väldigt när med ganska hög fart. Den körde så nära att den touchade Eva på handen och hon vinglade till. Jag låg strax bakom och hörde ljudet när touchen mellan Eva och bilen kom. Föraren måste hört det också men sket i det och fortsatte. Tyvärr hann jag inte ta regestreringsnumret på den djäveln och det var tur för honom. Hade den bilen varit ytterligare en någon millimeter mer till höger, skulle kraften varit så mycket större och då hade Eva bokstavligen talat flugit av vägen. Men allt gick väl och vi var lite chockade en stund. Det kunde gått riktigt illa den gången. Riktigt otäckt var det.

Vi kom i mål på ca 4 timmar och 20 minuter. De sista två milen tog vi det ganska lugnt, dessutom hade vi en kännbar motvind och vi ville helt enkelt inte ta i för mycket.

Lite surt var det att när vi kom till första depån, så hade bullar och bananer tagit slut. Det var tydligen många efteranmälningar. Och när vi kom i mål hade även medaljerna tagit slut. Lite irriterande, men arrangören skulle fixa fram flera och skicka hem via post. I den efterföljande utlottningen, vann jag en cykelslang. Jag som aldrig brukar vinna på nummerlappen. Men idag hände det. Vi avslutade det hela i matsalen på gamla Lv6 med pasta. Jag förstärkte kosten med två flaskor kallt öl som lätt och geschwindt gled ner i strupen.

Vi var i alla fall båda nöjda med dagens insats. Det är ju det som räknas. Eva tog bilen hem till sig och jag fick mig en lätt transportcykling hemåt.

Av Stefan Manning - 6 juni 2010 07:23

Enda gången jag sätter klockan och går upp innan jag vaknaar av mig själv på min lediga dag, är när det är tävling. Så är fallet idag. Jag skall strax ge mig iväg till starten av Nationaldagsloppet och cykla en krävande 10-milare. Starten går på min gamla arbetsplats Kviberg. Så jag kommer även att få en liten nostalgitripp på köpet. Det ser ut att bli ett strålande fint väder. Så det är väl bara att spänna på sig cykelskorna och ge sig av.

Translate this blog

Presentation

Omröstning

Skulle Du kunna tänka Dig att ingå i min supportcrew på Badwater Ultramarathon år 2016? Loppet går genom Death Valley i USA. (Alltså inget bindande - jag vill bara se om intresse finnes)
 Ja!
 Nej!
 Kan jag få tänka på saken?

Ultrastefans Gästbok

Länkar

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16
17
18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Kategorier

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards