Alla inlägg den 12 februari 2011

Av Stefan Manning - 12 februari 2011 23:37

INTERVALL 8

Start 21:00

Temp: -9,0

Vind: 0,0

10,06 km -2:03:06. Lite retligt. Jag glömde stänga av klockan, det skulle vara strax under två timmar. Det var den värsta intervallen. Jag gick ut på den redan tom i kroppen. Denna intervall skulle göras och nu var det enbart ren vilja som gällde. Carina följde med ut och sprang med. Jag hade noll ork i kroppen och raglade mest runt de sista fem varven. Jag skulle bara runt banan om jag så skulle krypa. Kylan tog dessutom ett rejält grepp på både mig och Carina.

Denna omgång av ultraintervaller var rejält slitsammare än den förra omgången. Jag fick slita rejält från den tredje intervallen och hela vägen i mål. Och här är en segerbild, på en trött och sliten Stefan Manning.

 

Av Stefan Manning - 12 februari 2011 20:20

Start 18:00

Temp: -3

Vind:  1,4

10,04 km – 1:43:05. Det kändes lite lättare denna intervall, även om den inte var snabbare. Min kropp är så slutkörd att den inte orkar dra på. Nu gäller det bara att ta sig runt, mer än så är det inte. Den stora kicken denna intervall var att jag passerade 42 miles (67,6 km). Det är sträckan till den första cutoff:en i Badwater ultramarathon – Stovewells Pipe. Den måste man passera inom 12 timmar. Trots mitt lusiga tempo de senaste intervallerna har jag totalt 9:56 dit och då kom en liten endorfinkick som piggade upp. Carina kom ut och körde de sista två varven med mig.

Nu återstår en intervall och den skall jag bara genomföra nu. Om så skall krypa runt hela banan. Något annat finns inte. Det är inte förhandlingsbart. Jag skall bara ta den. Nu håller jag på att ladda med mer mat, jordnötter, Runekakor, cola och kaffe. Nu är det krig.

Av Stefan Manning - 12 februari 2011 17:11

Start 15:00

Temp: +3,5

Vind: 0,0

10,07 km – 1:44:36. Oh my god! Nu är det riktigt, riktigt tungt. Jag tar mig knappt fram i styrfart. Men denna intervall gick i plusgrader och det var ju en ny erfarenhet. Carina kom ut och mötte upp och drog runt vraket de sista två varven och så tog jag mig igenom den sjätte intervallen också. Trots denna snigelfart ligger jag fortfarande före tidsschemat i Badwater ultra. Det var den sista intervallen i dagsljus. Nu återstår två mörkerintervaller och därmed mer kyligare. Nu är det inte fråga om att springa med tempo eller farthållning, nu är det fråga om att överleva. Inget annat. Denna intervall gick på ren vilja. Det kommer nästa att göra också. För jag tänkte göra ett försök på den sjunde.

Av Stefan Manning - 12 februari 2011 17:06

Start 12:00

Temp: -6,2

Vind: 0,0

10,09 km – 1:40:26. Jag vet inte hur det gick till, men jag kom runt på den femte intervallen i alla fall. Var tvungen att börja gå stundtals. Nu är jag ganska färdig. Men jag skall se om jag kan klämma ur en liten intervalldjävel till ur denna kropp. Solen lyser klart och det är alltid något. Nu har jag inte så mycket tid för återhämtning. Men jag vet att jag är framme i landet utmattning nu.

Carina har smort in lår och vader med aloe vera. Jag har även fått i mig varm mat och ett glas öl. Ölen var en riktig höjdare, men just nu får det räcka med ett glas.

Av Stefan Manning - 12 februari 2011 10:33

Start 09:00

Temp: -13,3

Vind: 0,6

Jag klappade igenom helt. Begriper fortfarande inte hur jag tog mig runt. Men en sak är säker. Jag är trött som f-n. Det som var bra detta pass var att solen lyste och det kommer nog bli varmare till nästa intervall. Nu börjar det bli mer bilar ute och affärerna börjar öppna, så nästa intervall får jag nog räkna med att det är mer folk ute. Och nästa interval kommer nog att gå på pannben. Jag är urtrött nu. Det känns som om jag inte har krafter kvar. Jag börjar dessutom få ont i höger fot.

Av Stefan Manning - 12 februari 2011 07:50

Start 06:00

Temp: -13,6

Vind: 0,0

Där satt trean – 10,05 km och 1:24:35 och den satt långt inne. Detta pass blev ett rent helvete. Efter 2 km kände jag att jag var i akut behov av en toalett och kunde ge vad som helst för en bajamaja. I 8 km fick jag springa och knipa åt och det gjorde riktigt ont i magen stundtals. Detta var nog det kallaste passet. Nu är i alla grispassen gjorda (förhoppningsvis)

Av Stefan Manning - 12 februari 2011 04:46

Start 03:00

Temp: -11,6

Vind: 0,3

Andra intervallen fixad. 10,05 km – 1:11:50. Inget hetsigt tempo precis. Men jösses vad denna intervall var seg och kylan gjorde att jag stelnade till rejält. Det gick ungefär lika fort som förra intervallen. Men jag tog i mer denna gång. Det har strulat med rapporterngen på jogg.se. Stackars Niklas sliter som en liten blå att få in allt på rätt plats. Nu har jag duschat och smort in benen med lite Aloe Vera heat lotion och nu skall jag sova en halvtimma. Sedan är det upp och på’t igen. Hoppas jag är i lite bättre skick då.

Av Stefan Manning - 12 februari 2011 02:20

Start 00:00

Temp: -9,5

Vind: 0,0

Första intervallen avklarad. 10,10 km - 1:11:08 ganska makligt tempo. Hade sällskap med Dan Gustavsson från jogg.se. Nästan ingen vind och -9,5 grader. Trots kylan var det riktigt härligt ute. Jag är så glad att jag är igång, men det är segt och det märks att man varit borta ett tag. Men jag tror att jag ändå har igen att hålla nere farten. Hur som helst är det faktiskt ganska mysigt att ranta runt i natten när alla andra ligger och sussar. Jag och Dan hade en trevlig pratstund. Det var nog en utmaning för Dan att springa så sakta som han gjord, då han är en klart snabbare löpare normalt. Men jag tror nog att det är en nyttig övning för honom.

Translate this blog

Presentation

Omröstning

Skulle Du kunna tänka Dig att ingå i min supportcrew på Badwater Ultramarathon år 2016? Loppet går genom Death Valley i USA. (Alltså inget bindande - jag vill bara se om intresse finnes)
 Ja!
 Nej!
 Kan jag få tänka på saken?

Ultrastefans Gästbok

Länkar

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Kategorier

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards