Alla inlägg den 11 april 2011

Av Stefan Manning - 11 april 2011 17:49

Man lär sig alltid något nytt när man springer. Lärdomarna från TEC var flera. Jag insåg att traillöpning inte är min grej. Jag har lätt för att stuka foten och minsta lilla feltramp på ett ojänt underlag gör ont i foten. Det fick jag med all önskvärd tydlighet erfara i lördags. Jag skall nog i första hand hålla mig till landsvägslopp framöver.

Men för den sakens skull så betyder detta inget konsekvent adjö till tril löpningen. Jag vill nog gärna göra om TEC igen. Dels för att ta hela distansen och få bältesspännet, dels för att få uppleva det fantastiska arrangemanget och den fina banan. Som inte var direkt tuff men slet ganska rejält på en. Under mina 8 varv så kan jag från min Garmin avläsa 1415 höjdmetrar. Det blir en del.

En annan bra lärdom var detta med att vara självförsörjande med energi och förnödenheter. På tidslopp har man alltid service med täta intervaller, från knappt 400 upp till ca 1500 m. Nu var varvet lite drygt 10 km långt och ställde helt andra krav på självförsörjning. Här lärde jag mig en hel del om att beräkna och ta in energi. Vilket jag kommer att ha nytta av blandat annat vid Grand Union Canal Race och Trans Scania. Mycket stor nytta.

Jag hade kollat lite i ett näringsschema innan loppet och ungefär räknat på ett kaloribehov. Men det visade sig vara i underkant. Dom två första varven hade jag handflaska med Perpeteum och Runekakor. Under fjärde varvet så ökade behovet och jag insåg ganska snabbt att det inte räckte med handlaska. Då övergick snabbt till vätskeryggan, som jag plockade på mig innan jag gick ut på femte varvet. Nästa gång kommer den att vara med från början.

Jag skall verkligen sätta mig ner och djupborra i detta ämne och följa upp dessa aha-upplevelser.

Av Stefan Manning - 11 april 2011 17:42

Då var man hemma igen. Nu har vi packat upp, börjat tvätta etc. Imorgon är det dags att åter möta grå och trist vardag.

Även om jag bröt halvvägs, måste jag säga att jag hade en fanstastisk fin upplevelse i Täby och att arrangemanget var av absolut högsta klass. Mer kan man som tävlande inte begära. Jag förstår verkligen varför startplatserna går åt som smör när de släpps. När personer som verkligen är eldsjälar och brinner för ultralöpning som jag också gör, så kan utgången på ett sådant arrangemang bara bli en enda - total dundersuccé.

Av Stefan Manning - 11 april 2011 08:24

Nu är det snart dags att lämna hotellet och åka hemåt. Högerfoten är fortfarande svullen. Svullnaden har gått tillbaka lite. Men när jag går på ojämnt underlag så drar det till i foten. Jag inser att trail inte riktigt är min grej. Jag skall nog hålla mig till hederlig och plan asflat hädanefter. Men jag kommer nog att gra ett försök till på TEC.

Translate this blog

Presentation

Omröstning

Skulle Du kunna tänka Dig att ingå i min supportcrew på Badwater Ultramarathon år 2016? Loppet går genom Death Valley i USA. (Alltså inget bindande - jag vill bara se om intresse finnes)
 Ja!
 Nej!
 Kan jag få tänka på saken?

Ultrastefans Gästbok

Länkar

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Kategorier

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards