Alla inlägg den 10 juli 2011

Av Stefan Manning - 10 juli 2011 21:51

Min träning har gått förvånansvärt bra den senaste tiden. Målet i år är att få mängd i  mig för att klara av kommande kvalificeringstävlingar inför Badwater. Jag passerar denna vecka 1700 km och dena månad är jag redan uppe i 173,5 km. Min närmaste utmaning blir ultraintervallerna nu på lördag.

Jag har lärt mig väldigt mycket detta år. Framför allt vad det gäller att få i näring under löpningen, men även hur jag snabbt återhämtar mig efter långa pass. Detta är oväderligt för mig.

Det har inte varit mycket tävlande detta år. Faktsik väldigt lite med mina mått mätt. Nästa tävling kommer att bli 48 timmars i Skövde den 26-28 augusti. Där hoppas jag att få lite utdelning av all träning. Och den skall bli min första tävling som skall in i mitt löpar-CV inför Badwater. En väldigt viktig tävling för mig alltså.

Av Stefan Manning - 10 juli 2011 21:46

Jaha! I morgon är det åter dags att börja jobba igen efter en magisk löparhelg. Det positiva är att jag skall jobba hemifrån. Fast det blir ju inte mindre att göra, men kanske öppnar för några bra lunchlöpningar.

Av Stefan Manning - 10 juli 2011 16:35

Ooops! Det blev långpass idag också. Jag hade ursprungligen tänkt att ge mig upp till Humlebadet och tillbaka. Lite drygt 11 km. De första tre kilometrarna var uppriktigt sagt väldigt sega, men vis av erfarenhet så vet jag att detta släpper, vilket det mycket riktigt gjorde också. Helt plötsligt så sprang man på som vanligt och ingenting hade hänt.

Det gick förvånansvärt bra. Det var inte lika varmt som igår. Tidvis gick solen i moln, men tittade fram flera gånger. Då hettade det till. På tillbakavägen fortsatte jag ner mot Partille centrum och sprang tillbaka genom stadsparken. Jag stannde till en gång och fyllde på vatten i min medhavda vattenflaska. Idag hade jag ingen vätskerygga eftersom jag inte planerade att springa så långt.

Men när jag kom hem flög fan i mig och jag fortsatte ut och tog även rundan runt Kåhög. Totalt blev det 21,15 km och jag känner mig inte alls sliten. bara lite trött i kroppen.

Det verkar som jag börjar få fason på detta med återhämtning. Att springa 43,5 km igår och sedan klappa till med en halvmara idag har jag inte gjort förut.

Det enda problemet var pulsen. När jag äntligen efter massa strul med datorn fått laddat in passet såg jag att min puls var jämn och fin. Ca 50 min in i passet blev det fullständigt kaos. Pulsen verka ha legat stadigt på 180 - 210 slag. Jag misstänker att det är någon form av störning, för jag har inte känt av något onormalt med flåset under passet. Ingen plötslig trötthet eller så. It didn't kill me, so what's the big deal?

Av Stefan Manning - 10 juli 2011 09:42

Det är gott att sova. Idag vaknade jag strax efter klockan nio. Helt OK även om jag vaknar 6 på morgonen. men att slippa vakna till en klockdjävel är guld. Dagens övningar då?

Tyvärr är blodtrycket åt helsicke för högt. Jag har mätt nu idag och igår när jag vaknat och varit i vila. Igår låg det på 170/106 och idag på 152/103. Jag lägger skulden på jobbet och den stress som det genererar.

Jag funderar på en liten kortare löpning idag ca 11 km. Sedan tänkte jag plocka lite här hemma och förbereda reservdatorn och koppla upp den mot TV:n så att jag kan se webcast från Badwater. Jag skall ha lite koll på den idag eftersom de sänder från pre race-mötet. Kanska man kan plocka upp lite matnyttig information där.

En sväng med dammsugaren skulle också behövas.

Av Stefan Manning - 10 juli 2011 00:14

Jag spär på min inspiration från Badwater. jag har beställt 5 nya DVD:er från andra sidan pölen. Det handlar mest om ultrlöpning så klart. Men efter att ha laddat ner och tittat på the spirit of marathon och ultramarathon man, så bestämde jag mig för att köpa dom och få lite bättre kvalisort. Så på den vägen är det.

Translate this blog

Presentation

Omröstning

Skulle Du kunna tänka Dig att ingå i min supportcrew på Badwater Ultramarathon år 2016? Loppet går genom Death Valley i USA. (Alltså inget bindande - jag vill bara se om intresse finnes)
 Ja!
 Nej!
 Kan jag få tänka på saken?

Ultrastefans Gästbok

Länkar

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Kategorier

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards