Alla inlägg den 16 juli 2011

Av Stefan Manning - 16 juli 2011 22:43

Där satt den. För tredje gången har jag baxat mig runt alla 8 ultraintervallerna. Den sista intervallen blev riktigt slitsam och jag hade svårt att komma in i tempo. Jag lyckades sakta under den milen få upp lite fart. Men jag fick jobba hårt. Jag tog sista intervallen på 1:06:38. Nu hade temperaturen sjunkt tillca 17 grader och det var åter nästan vindstilla ute.

Men det känns alltid gott att ha klämt alla åtta intervallerna. Absolut mest nöjd är jag med jämnheten i dessa intervaller, något jag inte har varit bortskämd med förut. Det hela fördelade sig så här:

Ultraintervall 1:  10,10 km  1:08:41  6:48 min/km  (långsammast)

Ultraintervall 2:  10,01 km  1:04:57  6:29 min/km

Ultraintervall 3:  10,10 km  1:06:56  6:38 min/km

Ultraintervall 4:  10,04 km  1:04:45  6:27 min/km  (snabbast)

Ultraintervall 5:  10,04 km  1:04:46  6:27 min/km

Ultraintervall 6:  10,03 km  1:06:16  6:37 min/km

Ultraintervall 7:  10,01 km  1:06:21  6:38 min/km

Ultraintervall 8:  10,04 km  1:06:38  6:38 min/km

På dessa 8 intervaller har jag snittat total 6:35 min/km. Tacka för, att man är helnöjd. Jag var 3 timmar och 33 minuter snabbare än förra gången i februari.

Av Stefan Manning - 16 juli 2011 19:28

Den näst sista intervallen startade osedvanligt segt. Jaha, tänkte jag. Då är vi där. Första kilometern på 7:12. Men sedan rullade det bara på och jag fick upp farten igen. Det var varmt ute nu - 23 grader. Det får väl duga, vinden var svag. På något sätt var det som om någon hade snabbspolat denna intervall, för plötsligt innan jag visste ordet av så var jag inne på sista varvet. Konstigt, men jag var inte ledsen för det. Sjuan gick på 1:06:21 - 7 sekunder snabbare än förra intervallen. Jag är verkligen förvånad och mycket positivt överraskad att jag har kunnat hålla ett sådan här jämnt tempo alla 7 intervallerna. Det har jag aldrig rott iland med förut.

Nu laddar jag för den sista intervallen. Den skall jag bara ta mig igenom. Att inte köra den är som att bryta 5 meter framför mållinjen. Finns inte på kartan.

Så nu laddar vi om.

Av Stefan Manning - 16 juli 2011 16:18

Sexan avklarad. fast den här gången började det att kännas lite segt. Men det var inget hasande i alla fall. Temperaturen låg på21 grader och vinden hade mojnat något. Solen sken från klarblå himmel, så nu fick man äntligen känna lite lätt på värmelöpning. Me like. Dennaintervall blev 10,03 km lång och gick på 1:06:16. Det kändes som om det var långsammare när jag sprang. Så det får jag säga är helt OK.

De sista 2½ varven fick jag en trevlig överraskning. Roger Andersson - ordförande i Svenska Marathonsällskapet - dök upp och gjorde mig sällskap. Vi hade en hel del att prata om. Men jag tycker det känns verkligen som bra medlemsservice när ordföranden dyker upp och tittar till sina medlemmar. Himla trevligt var det i alla fall.

Nu vidtar den rutinmässiga återhämtningen innan den näst sista intervallen startar.

Av Stefan Manning - 16 juli 2011 13:35

Den femte intervallen är avklarad. För mig är denna intervall psykologiskt viktig, för då är mer än hälften gjorda och det är bara tre kvar. Det känns inte lika tungt. Temperaturen hade ökat till 20 grader. Tyvärr hade även vinden det. Det blåser en frisk vind nu och jag har en klockren motvind på upploppssträckan. Men som tur är har jag vinden i ryggen på Laxfiskevägen utanför K-Rauta, där banan stiger lite grann.

Återigen hade jag förhållandevis pigga ben. Det gällde bara att ta sig igenom den där första dryga halvkilometern, sedan släpper det. Så har det varit hela tiden. Jag har bra flyt i löpningen och denna intervall blev endast en sekund långsammare än förra intervalle, som var min snabbaste.

Jag blir verkligen förvånad och undrar för mig själv vad fan som står på. Jag har aldrig någonsin sprungit så här jämnt för. Alla intervallerna ligger inom ett spann på 4 minuter och efter 5 intervaller avverkade är jag redan 1 tim 21 minuter snabbare än förra gången - den 16 februari.

Att jag har hittat ett fungerande koncept med mat och vila är helt uppenbart. Jag hoppas att detta hänger i nu. Men skulle det bli så att det kommer en dipp, så blir jag inte så himla ledsen för det. Jag är så supernöjd med dessa fem intervaller och dom har gett mig riktigt fina besked.

Av Stefan Manning - 16 juli 2011 10:21

Nu är den fjärde intervallen avklarad och jag har nått halvvägs. Det var nu 17,5 grad ute och vinden hade tilltagit till en måttlig vind, men den besvärade inte. Annars var det molnigt ute och solen gjorde några sällsynta framträdanden. Som vanligt var den första kilometern seg, innan man fick igång maskineriet. Sedan släppte det och det var bara att rull på.

Jag hade inga problem någonstans utan kunde ligga i mitt bekvämlighetstempo. Näringsintaget har funkat klockrent hittills och jag sov ca 40 minuter innan denna intervall.

Jag mår fortfarande förvånansvärt bra och känner ingen trötthet. Vi får hoppas att detta håller i sig. Dags för en powernap.

Av Stefan Manning - 16 juli 2011 07:31

Även trean är lagd till handlingarna. Det var segt i starten, men redan efter en dryg halvkilometer släppte det och jag sprang på nästan som vanligt och jag kände mig stark.

Däremot på det tredje varvet så meddelade maskineriet att ett toabesök skulle vara bra. Jag höll igen och kutade på. Men naturens krafter är starka och jag var tvungen att böja mig för kroppens krav. Så vid sista varvningen, vek jag av och snabbt som attan upp till porslinsfotöljen. Jag hade stoppat uret där.

Sedan var det bara ut igen och jag gick på banan precis där jag gick av och fortsatte utan mer problem. Jag kan ju säga att jag känner mig lättad nu.

Vädret fortfarandew fint. Temperaturen låg på drygt 16 grade och det var vindstilla och en fin blå himmel som levererade morgonsol. Dock försvann den fina sol lite, bland massa moln under sista varvet.

Det känns fortfarande bra och det verkar fortfarande funka med näringsintaget. Inför denna intervall sov jag knappt en timma. Förra pausen blev det en trekvart med sömn.

Av Stefan Manning - 16 juli 2011 04:20

Då var den andra intervallen avklarad. Den gick oförskämt bra. Jag hade inga som helst problem med löpning. Det tyder på att näringsintaget är rätt. Återigen en stilla natt med svag vind som övergick i en lika stilla gryning. Nu är mörkerlöpningarna avklarade.

Jag känner mig riktigt pigg och det känns väldigt bekymmerslöst just nu. Får bara hoppas att det håller i sig kommande intervaller. Nu skall det sovas lite.

Av Stefan Manning - 16 juli 2011 01:33

Så där ja! Då har jag diskat av den första intervallen. Det gick inte så där jättefort. De 10 kilometrarna avverkades på ungefär 68 min. Man skall ju räcka till de andra sju intervallerna också.

Det kändes inte så där lätt i löpningen men absolut inte segt heller. Jag malde helt enkelt på och några trötthetskänslor hade jag inte.

Jag hade tur med vädret. Det var helt vindstilla när jag startade, men i slutet kunde jag känna en mycket svag vind. Temperaturen låg på ca 14 grader. Den sista kilometern kom ett lätt regn, som bara kändes behagligt. Det var ett mycket lätt regn. Jag hade med mig en vattenflaska ut med Heed sportdryck.

Det första jag gjorde när jag kom in, var att äta och få i mig energi. Nu skall jag sova lite.

Translate this blog

Presentation

Omröstning

Skulle Du kunna tänka Dig att ingå i min supportcrew på Badwater Ultramarathon år 2016? Loppet går genom Death Valley i USA. (Alltså inget bindande - jag vill bara se om intresse finnes)
 Ja!
 Nej!
 Kan jag få tänka på saken?

Ultrastefans Gästbok

Länkar

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Kategorier

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards