Alla inlägg den 17 juli 2011

Av Stefan Manning - 17 juli 2011 15:34

Nu har jag beställt ett rejält gäng med kurslitteratur inför min kommande kurs till hösten - Kost vid träning. Sammanlagt 7 böcker. Och med de löparböcker jag har och håller på att ta mig igenom, så kommer det bli ett djävla läsande denna höst. Hur sjutton skall man hinna med att springa.

Det lär i alla fall inte bli mycket TV-tittande i höst.

Av Stefan Manning - 17 juli 2011 15:02

Ja, jag känner mig lite slö och loj idag efter ultraintervallerna. Jag känner dessutom en lätt ömhet i min högra fot.

Men lik förbannat är jag grymt sugen på att ge mig ut i löparspåret igen. Jag är nog fan inte riktigt klok. Men jag är nog ett löparfreak...

Av Stefan Manning - 17 juli 2011 10:43

Nyckeln för mig att klara intervallerna var att få in energi i kroppen. Ork, det har jag. Men det hjälper inte mycket när det inte finns energi. Som en bilmotor. Den är stark, men går inte om den inte får bränsle.

Dagedn innan var jag på McDonalds och tog en Big Tasty (bara burgaren) och tog en cola till den. Åt några rejäla mackor under dagen. Jag gjorde ingen speciell kolhydratladdning, eftersom det inte är någo större idé. Det enda i den vägen var att jag svalde en Vitargo Carboloader på morgonen, dagen innan.

Ca 3 timmar innan första start åt jag fil och müsli med socker på.

Under varje intervall hade jag med mig en handflaska på 6 dl med Hammers HEED sportdryck de första två varven. Sedan gick jag över till Hammers Perpeteum.

Efter varje intervall så var det absolut första jag gjorde att dricka en Vitargo Carboloader. Sedan alternerade jag med att dricka Dahlblads Gainer ena gången med att äta Frödinge ostkaka och lite proteinpannkakor andra gången. Jag drack även ett stort glas cola. Det hela avslutades med att svälja två salttabletter.

Efter det var det insmörjning av lår med Aloe Vera MSM, vilket var mumma och tog bort en hel del stelhet.

När allt detta var klart, kunde jag ägna mig åt andra rutiner. Rapportera på jogg.se, sova etc. Men jag för extremt noga med att köra detta race direkt när jag kom in.

Jag hade ställt alarmet på telefonen så att den ringde en halvtimma innan start. Då gick jag upp och tog en banan, två-tre havreflarn samt drack en kopp kaffe. Jag fyllde vattenflaska med perpetuem från en bunke. Jag hade blandat ihop en stor omgång i förväg som jag hade ställt i kylen. Precis innan jag drog iväg, var det ganska lagom att pinka och att jag hade vätskat rätt syntes på att strålen var i det närmaste vit eller svagt ljusgul. Emellan åt tog jag lite salta jordnötter som låg i en skål på bordet.

Det sista jag gjorde innan jag stängde dörren avr att ta en klunk cola.

För mig var detta en totalt klockren metod, som funkade bra. Basen för hela näringsintaget var Hammers Perpeteum. Den är specialgjord för långlöpning och den funkar (i alla fall på mig).

Genom detta strikt regelbundna intag av näring kunde jag också hålla igång maskineriet med att springa. Jag har testat detta innan under andra långpass och tävlingar. Nu fick jag ett tydligt kvitto på att detta funkar och det kommer att vara detta koncept jag skall köra på Skövde ultrafestival.

En annan framgångsfaktor för mig, var det konsekventa användandet av kompressionkläder. Kompressiontröjan känner jag egentligen inte så mycket av, men den ger en synnerligen bra bieffekt - inget skav på bröstvårtorna. Det som varit ett stort problem för mig är nu helt plötslig puts väck. Inte en enda gång under dessa 80 kilometrar märkte jag eller kände något. Helt outstanding!

Av Stefan Manning - 17 juli 2011 10:15

Idag den 17 juli är det min och Carinas årsdag. Vi har camperat ihop nu i 6 år och för mig har detta varit en hel fantastisk period i mitt liv.

Carina har varit ett grymt sötd för mig och jag har även kunnat stötta Henne vid motgångar. Hon är den perfekta livskamraten och jag ser fram mot många fina år tillsammans med Henne.

I just love you, Carina! *PUSS*

Translate this blog

Presentation

Omröstning

Skulle Du kunna tänka Dig att ingå i min supportcrew på Badwater Ultramarathon år 2016? Loppet går genom Death Valley i USA. (Alltså inget bindande - jag vill bara se om intresse finnes)
 Ja!
 Nej!
 Kan jag få tänka på saken?

Ultrastefans Gästbok

Länkar

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Kategorier

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards