Alla inlägg den 21 juli 2011

Av Stefan Manning - 21 juli 2011 20:26

Idag var jag ute på ännu en löprunda. Det var kvavt och fuktigt i luften och hyfsat varmt - ca 22 grader. Löpningen blev därefter - en mycket seg historia. Hur som helst kom jag i alla fall runt. Rundan var densamma som igår och i förrgår. En sväng upp till Humlebadet och tillbaka. 11,4 km.

Det positiva är att jag nu har (missförstå inte nu, med tanke på mitt förra inlägg) springit ihop en månadstotal på 366 km, vilket är rekord all-time-high. Det förra var i augusti förra året då jag sprang totalt 359 km. Men nu har min ökade träningsmängd, som beror på att jag grundtränar inför Badwater, gjort att jag sprängt den gränsen och att jag kommer att göra det med råge. Inte särskilt planerat alltså.

Av Stefan Manning - 21 juli 2011 11:54

När jag läser inlägg på forum, artiklar i träningstidningar, så pratas hela tiden om att förbättra sina tider, att persa. Tidningarna är fyllda av artiklar typ "så här gör Du milen under 50", "så haä blir Du snabbare på halvmaran".

Det är väl kanske kul om man kan springa fort. Men varför måste man alltid springa så fort? Räcker det inte med att springa? Så länge jagninte är med och slåss om top 5 placeringar i ett lopp. varför i hela friden skall jag börja intervallträna, kvalitetsträna och därmed dra i mig i skadeträsket? Vad har jag för behov att göra sub 50 på milen, när dom som vinner gör sub 30?

Jag springer för att jag mår bra och för att jag tycker så jäkla mycket om det. Det är min avkoppling. Skall jag då lägga in ett stressmoment id detta för att förkorta min njutning med 7-8 minuter? Jag får inte ihop den ekvationen. OK! Låt dom sim finner nöje i detta hålla på med att jaga sekunder och minuter. Men måste media och den allmänna opinionen haussa upp detta? Detta samhället är ju så stressinriktakt ändå som det är. Kan man inte då få ha löpningen i fred från denna hysteri? Allt skall gå i ett högre tempo. Varför?

Ja, ja. Jag persar ibland och då blir jag jätteglad. Men! Och det är ett jättestort men. Skulle det nu visa sig att jag persat, sprungit fortare än förra gången eller vad det nu är, så kommer jag att blir superglad. MEN! Jag kommer aldrig, never, ever att träna i syfte att persa eller bli hypersnabb. No way! Aldrig. Jag kommer att träna på. De förbättringar som kommer, tar jag tacksamt emot och glädjer mig över.

Sedan jag slutat med detta hysteriska tidsjagande, har även min skadefrekvens sjunkit drastiskt. Jag kommer att ha lite mer abstrakta mål. Som att hinna 100 miles på 24 timmar. Men det har inget med snabbhet att göra, utan att hinna med vissa repdragningar på ultralopp. Och i dessa sammanhang kan jag också säga att jag ger fullständigt fan i om jag kommer sist eller inte. Min inriktning är att klara distansen innan maxtid. En stor skillnad.

Så Ni som är nya och vill klara olika distanser upp till marathon. Ge Er bara ut och spring. Skit i all tidsjakt. När Ni blivit varma i kläderna. Ta ställning till om Ni vill satsa eller inte.

Så nu har Ni fått min syn på löpning, pers och tidsmål.

Av Stefan Manning - 21 juli 2011 08:33

Det har krävts en hel del kaffe idag för att få mig up and going. Så nu kan jag ta mig an jobbet igen. Hurra?


 

Av Stefan Manning - 21 juli 2011 08:30

Så ett nyhetsklipp från någon sydamerikansk fotbollsturnering. Efter straffsparkar avslutades det med slagsmål. Jag kan inte med annat än yttersta förakt beskåda detta slagsmål mellan dessa överbetalda schimpanser. Det djävligaste är att dom kommer att få någon match avstängning och sedan kan dessa fotbollsbrats fortsätta att spela.

Idrotten förenar...   urrrk.

Av Stefan Manning - 21 juli 2011 06:54

Kommer Ni ihåg att Kenta sjöng den ypperligt fina låten - Just idag är jag stark? Idag när klockan skrällde så måste jag verkligen ha varit i djupsömn, så att jag skulle vilja höra en variant på låten - Just idag är jag trött.

Till och med kaffet har svårt att jaga liv i mig, men kampen går vidare. Att det skall vara så jäkla segt att behöva kliva upp på morgonkvisten. Vi hörs senare, då lämnar jag en rapport infirån hamsterhjulet.

Translate this blog

Presentation

Omröstning

Skulle Du kunna tänka Dig att ingå i min supportcrew på Badwater Ultramarathon år 2016? Loppet går genom Death Valley i USA. (Alltså inget bindande - jag vill bara se om intresse finnes)
 Ja!
 Nej!
 Kan jag få tänka på saken?

Ultrastefans Gästbok

Länkar

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Kategorier

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards