Alla inlägg den 30 juli 2011

Av Stefan Manning - 30 juli 2011 20:47

Engelsmannen Paul Thompson vann den tredubbla ironmantävlingen i Lehnsann. Ende svenske deltagaren - Kari Martens - är fortafarande ute och springer. Han har avverkat 62 km. Nästan halvägs av löpningen. 37 tim och 39 minuter har han hållt på. Kämpa på Kari.

Av Stefan Manning - 30 juli 2011 20:10

Och så gjorde han det igen. Jonas Buud vann Swiss alpine marathon för femte året i rad!!! Och nämner man sådant på TV? I helvete heller! Sådant är ju fjantigt. Det är ju bättre att rapportera om dessa neandertalare som sitter på en fotbollsläktare och kastar in knallskott. När skall dessa idioter i fotbollsförbundet vakna och göra något? Detta stjäl ju sändningstider från annan och mer karaktärsstark idrott. Se nu för fan till att låta lagen spelan inför tomma läktare. Då slipper vi problemen med dessa aphuvuden, behöver inte lägga massa resurser på polisbevakning. Det visas ju för fan fotboll i varenda kanal och jag orkar inte räkna dom kanaler som bara visar fotboll.

Där kan denna miljoncirkus få frottera sig bäst dom vill. Vad som helst, men TV måste lära sig att göra program om riktiga idrottsmän också. Men dom kommer invändningen att fotbollen är så djupt förankrad och det har ett allmänintresse. Visst, men när världens största halvmarathon ringlar förbi utanför SVT:s byggnad i maj varje år, så kan ingen där masa sig ut med en kamera och filma någon minut. Inte ens med en super-8 kamera. Att det är 58000 anmälda från hela Sverige och en massa övriga länder, har ju naturligtvis inget allmänintresse. Hur många i Sverige idag tränar löpning? Är det mindre än dom som tränar fotboll. Hur många idag bland de breda folklagren kan springa en kilometer under tre minuter? Dom är lätt räknade.

Fast det är ju klart att visa en marathonlöpare som snittar 42 km under tre minuter eller Jonas Buud som snittar strax över 4 minuter per kilometer  på 100 km är ju ingenting att se eller nämna.

Svensk sport-TV gör mig spyfärdig. Till och med legendaren Sven Plex Pettersson tyckte att det var bättre förr, då man visade sport av olika slag. Nu är det bara fotboll och hockey. Dagens match AB Malmö möter AB Djurgården. Matchen avbröts efter 11 minuter och väntas skapa oro på börsen när den öppnar på måndag. Oj vad synd det är om fotbollen.

Av Stefan Manning - 30 juli 2011 18:41

Idag fick jag till ett värmelöp. Inte helt utan komplikationer. Pulsen ville inte alls vara med. När jag tittade på pulskurvan så det för djävligt ut. Med toppar på 226 slag (min maxpuls är 195). Fullständigt kaos. Det verkar som om det har varit lite flimmer eller något annat arytmisnörja. Troligtvis är det för lågt kaliumvärde igen.

Fan att det skall spöka.

Hur som helst så fick jag korta av rundan lite. Från planerade 19 km ner till 15. det blir ju inte alltid som man tänkt sig. Varmt var det i alla fall och det var huvudsaken. 25,6 grader ute. Jag hade med mig vätska och salttabletter ut. Så det gick ingen nöd på mig.

Av Stefan Manning - 30 juli 2011 10:49

Kvicksilvret stiger mer och mer och jag kan med ett brett leende konstatera att det drar ihop sig till värmelöpning. Så nu skall jag lite smått börja göra mig iordning för ett löppass i värmen. Man får ju passa på när lampa är uppe och bränner på. Jag skall bara fixa ett par saker först.

Av Stefan Manning - 30 juli 2011 08:45

Började läsa i den första boken igår - Humankemi. När man läser förordet, så kan man läsa att förkunskaperna är Kemi A och B. Jag läste kemi ett år på komvux i början av 80-talet. Hur kan man ha en sådan bok till en högskolekurs där man anger allmän behörighet som inträdeskrav?

Lärarna verkar vara optimistiska. Just nu läser jag om hur hemoglobin bildas. I andra hande har jag min android uppkopplad till wikipedia för att reda ut begreppen. Jag vet nog inte vilken jag läser mest i just nu.

Translate this blog

Presentation

Omröstning

Skulle Du kunna tänka Dig att ingå i min supportcrew på Badwater Ultramarathon år 2016? Loppet går genom Death Valley i USA. (Alltså inget bindande - jag vill bara se om intresse finnes)
 Ja!
 Nej!
 Kan jag få tänka på saken?

Ultrastefans Gästbok

Länkar

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Kategorier

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards