Alla inlägg den 21 oktober 2011

Av Stefan Manning - 21 oktober 2011 08:18

Lite trist att läsa i Partille tidning om att Sävedalesloppet endast lockade 200 deltagare och att man nu funderar på att lägga ner loppet. Inte roligt, men jag kan förstå SAIK också för den delen. Det är ju trots allt sjukt mycket arbete som ligger bakom ett arrangemang. Många parametrar skall klaffa.

men innan man lägger ner kanske man kan ge det en chans till och titta på vad man kan göra för att få en växande trend. Jag har kollat lite i Partilles kommande detalj och översiktsplan. Där framgår väldigt tydligt en stark profilering av kommunen som en en kommande event-plats. Ny arena som skall bygga så att Sävehof kan spela handboll inför storpublik. men en ny anläggningen ger inte bara intäkter till Sävehof, utan möjligheter att etablera Partille som ett bra och attraktivt  träningscentrum för klubbar utifrån kommunen som vill ha träningsläger, men ändå när till storstaden Göteborg. Här finns en stor potential.

I ljuset av detta skulle ett bra och genomtänkt långlopp i Partille kommun bygga och sedan stärka denna position. Till gagn för kommun och klubb.

men jag tror att det kräver lite nytänkande.

1. Lägg loppet vid en annan tidpunkt. Förslag en eller två veckor innan Lidingö. Mång vill vässa formen och få en status innan Lidingöloppet. Dessutom är vädret fortfarande ganska bra

Ett alternativ är att flytta till vårkanten. Exempelvis perioden mitten mars till en vecka innan Göteborgsvarvet. det kan bli ett bra kom-igång på löpsäsongen. Ligger det närmare varvet så kan det bli en milstolpe (bokstavligen talat) inför Göteborgsvarvet. Jag tror att detta skulle dra mera deltagare. Problemet är att vårkanten konkurerrar redan med etablerade lopp i Göteborgstrakten. Seedingsloppet, Kungsbackaloppet, Lerumsloppet, Näsetloppet.

Att i oktober blir mer "riskfyllt", då många har avslutat sin löpsäsong och fortsätter sin träning inomhus.

2. Flytta arrangemanget. vallhamra i all ära, men det ligger "off". Det är bökigt för de som åker kollektivt. Inte så publiktätt. Loppet körs ganska anonymt. Jag tror att man måste få tillbaka det spektakulära. Lägg loppet centralt som det gjordes med Partille runt. Det blir närhet till allmänna kommunikationer. Många butiker och köpmän med Allum i spetsen i närheten. Det blir lite mer "fart" på grejerna och möjligheten till sponsorer ökar. ett anonymt lopp som Sävedalsloppet som går i mitten av oktober på vallhamra lockar inte så många man vill.

Det skulle vara trevligt om loppet kunde finnas kvar. Jag har inte sprungit det, för det har krockat med Rosa Dygnet eller något marathon. Dessutom är det för kort för min smak. Jag springer inte ens så kort på ett vanligt träningspass. Men för gemena man är milen en ypperlig distans att sätta tänderna i.

Ge det en chans till SAIK, men var inte rädd för att ändra konceptet. det är lätt att som arrangör trampa i samma fotspår.

Av Stefan Manning - 21 oktober 2011 06:55

Nu har jag varit nere i Kraftkällaren och spännt mig i olika maskiner. Ändamålet med dagens pass är att bli starkare i benen för att undvika skador som jag dras med nu. dessutom behöver jag bli starkare. Även bålstabiliteten fick sig en liten körare. så lite träning blev det idag...  :-)

Av Stefan Manning - 21 oktober 2011 05:22

Finns det någon vänlig själ som kan tala om för mig var i helvete all tid tar vägen? Nu är det sista arbetsdagen vecka 42. Nästa vecka är vi på sista versen av oktober! Vi hann väl ha lite fritid också?

Translate this blog

Presentation

Omröstning

Skulle Du kunna tänka Dig att ingå i min supportcrew på Badwater Ultramarathon år 2016? Loppet går genom Death Valley i USA. (Alltså inget bindande - jag vill bara se om intresse finnes)
 Ja!
 Nej!
 Kan jag få tänka på saken?

Ultrastefans Gästbok

Länkar

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Kategorier

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards