Alla inlägg under juli 2007

Av Stefan Manning - 31 juli 2007 23:20

Min och Carinas semestervecka skulle bli en slapparvecka, där vi kunde få återhämta oss och bara vila mentalt från all tävling och träning. Trodde vi. Men icke. Carina har fått rycka ut på ett ärende, som binder Henne några dagar. Det är väldigt svårt att få någon vila har jag konstaterat. Alltid något som kommer emellan.

Idag på förmiddagen var jag och brorsan på begravning. Min äldste brors svärfar hade gått bort och jordfästningen skedde idag. Alltid jobbigt med sådana här händelser och det manar faktiskt till lite eftertanke. Eftermiddag och kväll gick åt till lite småpyssel hemma. Packade upp och lade undan de sista grejerna från Kalmartrippe. Jag har dessutom sorterat lite papper och kollat att alla räkningar har smitit iväg. Därmed är juli månad och min semster nästan över. Vart tog all tid vägen? Jag måste erkänna att jag längtar till min pension.

Sedan ser jag att det börjar begynna ett tjafs i min gästbok på puls. Jag har besvarat ganska hårt, inte för att jag gillar det. Men för att jag är tvungen att säga ifrån att jag inte orkar med sådant just nu. Men vissa har svårt att fatta budskapet. I värsta fall får jag stänga gästboken. Men det har varit en ganska intelligensbefriad debatt på puls nyligen och på en mycket låg nivå. Den har tagit mig hårdare än vad jag själv trodde. Nu har jag tappat glädjen med puls. Det är inget roligt där längre, så jag kommer att bli mer restriktiv med närvaron där. En annan orsak till det är att snart börjar jobbet och jag måste lägga min fritid på många saker, framför allt träning. Då blir puls en stor tidstjuv. Och skall det då pågå korkade debatter där, då måste jag vika min tid till viktigare saker. Det får finnas gränser. INgen rolig dag alls, men alla dagar kan inte vara roligare. Imorgon blir det garanterat bättre, så är det onsdagsträning med triaden.

Av Stefan Manning - 29 juli 2007 19:26

Nu har vi kommit hem efter några fantastiska dagar i Kalmar (trots att jag bröt). Innan vi åkte var vi på prisutdelningen. Därefter gjorde vi en kort avstickare hem till Klubben och Tigerlotta på en snabb kopp kaffe innan vi styrde kosan hemåt. Hemfärden blev ganska händelslös, det var bara att åka raka spåret hem. Men vi har en massa intryck att sortera.

Nu sitter vi och slöar framför datorerna och skall packa upp. Sedan kör vi kommande vecka ad-hoc.

Av Stefan Manning - 28 juli 2007 23:53

Jag bröt efter två varv på simningen, som var osedvanligt jobbig. Höga vågor längst ut på banan (70 cm enligt tävlingsledningen). Och värst var det på den raksträcka som normalt brukar gå snabbt, kändes som om man inte kom någonstans. Var tvungen att bensparka rejält där och där fick jag många krampkänningar. Jag har satt personbästa i antal kallsupar och jag tror jag svalde halva Östersjön. När jag kom in på andra varvningen var det inte svårt att fatta beslutet att bryta. Då hade jag spytt ett par-tre gånger dessförinnan och magen var i uppror. Men vad jag har förstått så har det varit genomgående tufft för alla. Mycket sämre simtider än normalt. Så kan det gå, när inte haspen är på. Dom två varven (2574 m) gick på 1.30, normalt gör jag hela sträckan (3860 m) på mellan 1.40 och 1.50 Vansbro (3000) gick på 1.24 Då kan man få en uppfattning om förhållandena. Inte en chans att jag orkat cykling och löpning om jag hade fortsatt på det tredje varvet. Eftersom jag inte vågade dricka vatten efteråt. Jag hade inte kunnat få i mig vare sig energidryck eller energikakor. I alla fall inte på en bra stund. Dessutom skulle jag hamna på maxtid och hamna i en sådan där jaga-situation som jag råkade ut för första gången 2004. Och det vägrar jag bara att göra om. Jag är faktiskt inte alls deppig, Det är sådant här som kan hända och jag har blivit ytterligare ett par erfarenheter rikare. Nu planerar jag redan min revansch år 2008.
Efter lite återhämtning på hotellet, gav vi oss ut igen och tittade på tävlingarna. Och det skulle visa sig att bli en helt fantastisk dag. Jag har träffat och pratat med en massa människor idag. Tävlande och funktionärer. Detta har gjort att det faktiskt har blivit en riktigt givande dag. Så mycket input som det har blivit idag har jag sällan varait med om. Jag har lärt mig ännu mer om triathlon och lyssnat på andras erfarenheter av dagens övning. Allt från segraren till siste man. Helt fantastiskt. Fy fan vad bra att jag bröt. Annars hade jag missat allt detta. Nu kommer jag att ha att göra ett bra tag med att sortera intryck av denna dag. Det var dessutom faktiskt ganska kul att se denna tävling från sida och stundtals kika in bakom kulisserna. Något som jag inte hade haft en chans att göra om jag bara hade harvat runt på banan. Dessutom spelade dom Kentas låt - Just idag är jag stark, innan starten i morse. Ja! Jag är faktiskt mer än helnöjd med denna dag. Det var mitt livs bästa "brytning".

Av Stefan Manning - 27 juli 2007 15:55

Detta blir sista inlägget innan starten imorgon. Jag har varit på pre race möte inför morgondagens tävling. Jag kände igen det mesta från föregående gånger. Det gjorde att jag slappnade av en del-Men satan i helvete vad jag är nervös. Nästa gång kommer jag var mångfalt bättre tränad och då kommer jag nog inte att vara lika skakis som jag är denna gång. Jag kommer i stor grad leva på rutin och pannben. Min taktik kommer att vara gren för gren, varv för varv. Så får vi se hur långt det bär. Någonstans därbak lyser ändå hoppets låga om att det skall gå bra. Men som sagt. Jag kommer att få uttnyttja mina tidigare erfarenheter från ironman, ultra och maror. Det största orosmomentet blir cyklingen. Jag kommer inte att ta med mig lagningsutrustning på cykeln. Så blir det ett enda tekniskt missöde (punka e.dyl), så är loppet över. En medveten risk. Men jag tar den.

Av Stefan Manning - 26 juli 2007 20:12

Idag blev det banbesiktning av cykelbanan. Jag och Carina gav oss ut på en lugn "cykelpromenad" på Järnmannenbanan. En vändpunktsbana som är totalt 6 mil lång. Ganska flack med cykelmått mätt. Det var fint väder och om prognosen håller, skall det bli liknande väder på lördag. Då är det bara tacka och ta emot.

Tillbaka i Kalmar kollade vi in startområdet och träffade en del triathlonbekanta både från Sverige och Norge. Norskorna beundrade Carinas Merida väldigt mycket. Nu skall jag ägna resten av kvällen åt att göra iordning det mesta inför tävlingen så att jag slipper det imorgon kväll. Då skall jag ner tidigt i bingen.

Av Stefan Manning - 25 juli 2007 22:47

Nu är jag och Carina i Kalmar och har installerat oss på Kalmar Stadshotell. Bilresan tog nästan 5 timmar. Vi fick köra genom några rejäla regnskurar. På kvällskvisten begav vi oss ut på banbesiktning. Vi gick löparbanan fram och tillbaka, Totalt 14 km. Det blev en minnenas promenad och Carina fick se hela banan, hur den var. Det kan vara bra att ha sett den om man får för sig att köra den senare. Nu när man var utvilad såg jag banan på ett helt annat sätt- Den är faktiskt väldigt vacker.

Imorgon gör vi ett studiebesök på cykelbanan. Då skall vi se vad den går för. När vi kom tillbaka till hotellet tog vi varsin baugette och cola. Nu slappar vi lite framför TV:n. Det börjar kännas OK nu. Men oron finns där ändå.

Av Stefan Manning - 24 juli 2007 23:30

Nu har jag packat det mesta inför Kalmar och avresan i morgon. Jag tror jag har tagit mig träningskläder för ett helt år. Skall bara plocka ihop lite prylar imorgon. Fy för den lede, nu är jag banne mig nervös. Mer än vanligt. Tänkte ta ett lättare träningspass när jag kommer ner imorgon. Och ett lätt pass på torsdag. Lite lugn cykling.

Det känns verkligen som om man skall ut på ett äventyr, vilket det faktiskt är. Det känns ändå skönt att få vara nervös igen. Det var ett bra tag sedan jag var det.

Av Stefan Manning - 24 juli 2007 12:36

Igår kom två DVD:er jag beställt på posten. Dessa passade jag på att kolla på medan jag vikte tvätt och strök. Den första - Go Swimming med Karlyn Pipes-Nielsen (flerfaldig världsrekordhållerska på de flesta distanser) var riktigt bra. Där fick jag några bra tips som jag skall ha i åtanke på lördag. Här är en länk till den rullen: http://www.endurancefilms.com/Home/ProductnbspDetails/tabid/914/ProductID/76/Default.aspx

 Den andra var Endurance Nutrion som också var mycket bra. Den väckte också lite nya tankar om det här med att äta strax innan tävling och pastaparty dagen innan. Visserligen var det en hel del inbakad reklam för ett amerikanst märke - Hammer Nutrition. Men ändå ganska undervisande. Här är länken:

http://www.endurancefilms.com/Home/ProductnbspDetails/tabid/914/ProductID/75/Default.aspx

Idag på förmiddagen var jag hos optikern och rättade till styrka på en av mina linser och det gjorde gott. Nu har jag även städat runt datorn. Jösses vad det såg ut där. Men det var välbehövligt. Ikvälla packar jag inför Kalmar och imorgon bär det av till Småland. *skak*

Translate this blog

Presentation

Omröstning

Skulle Du kunna tänka Dig att ingå i min supportcrew på Badwater Ultramarathon år 2016? Loppet går genom Death Valley i USA. (Alltså inget bindande - jag vill bara se om intresse finnes)
 Ja!
 Nej!
 Kan jag få tänka på saken?

Ultrastefans Gästbok

Länkar

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6 7 8
9 10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Juli 2007 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Kategorier

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards