Alla inlägg under december 2008

Av Stefan Manning - 31 december 2008 17:28

Jag önskar alla mina vänner ett riktigt Gott Slut och ett Gott Nytt År, med förhoppningsvis god och stimulerande träning. Till Er som inte tränar. Ni vet inte vad Ni går miste om. Kasnke kan året 2009 vara Ert år?

Av Stefan Manning - 31 december 2008 17:00

Så var det ju detta med nyårslöften. Inför 2008 avgav jag två nyårslöften:

1. Inget löppass kortare än 5 km.

2. Gå ner 10 kilo.

Då tar vi ettan. Detta löfte höll jag faktiskt. Jag har inte sprungit ett enda löppas kortare än 5 km. Det har varit 2 stycken där jag var tvungen att avbryta på grund av smärta och skada och dom går bort. Under 2008 sprang jag totalt 129 pass på totalt 1512.13 km (nytt års-PB) och et gör ett genomsnitt på 12,29 km i snitt per pass. Så det löftet är infriat.

Tvåan däremot blev inte så bra. Jag väger nu i skrivande stund 98,9 kg. Ingångsvärdet för 2008 var 106,5 kg. Det blir en viktminskning på 7,6 kg. Så det är icke godkänt. Dock skall jag påpeka att jag har varit nere på 96,3 som lägst. Men tyvärr är den siffran från mars, alltså räknas det inte. Så kan det gå.

Nu till mina nyårslöften inför 2009:

1. Inget fullföljt löppass under 5 km (gäller inte om det måste avbrytas pga av skada eller sjukdom).

2. Vågen skall visa under 90 kg.

3. Jag skall i genomsnitt springa minst 100 km varje månad - årstotal 1200 km.

4. Jag skall genomföra minst 5 maror eller ultror 2009.

Av Stefan Manning - 31 december 2008 16:52

Så där ja. Nu befinner sig 2008 i sina sista skälvande timmar. Jag har traditionsenligt avslutat tränings- och tävlingsåret med Sylvesterloppet 10 km, eller 10,25 km som min Garmin visade. Sluttiden blev 1:03:24 och med tanke på det läga jag är i med träning, vikt etc, så är jag faktiskt ganska nöjd med dagens insats. Jag hade förhoppning att komma in unde 1:06 och det gjorde jag. Av någon konstig anledning brukar jag inte prestera bra tider på detta lopp. Men vad spelar tiden för roll en sådan här dag? Det var bra förhållanden för löparna vädermässigt och som vanligt ett trevligt arrangemang.

Jag träffade dessutom en hel del bekanta som man fick önska gott nytt år till. Både sådana, som sprang, inte sprang och var funktionärer.

Nu skall det bli ett ganska lugnt nyårsfirande och imorgon rivstartar jag det nya träningsåret med att springa lite. Då har man ju fått en jämn övergång liksom. Att springa på nyårsdagen har också blivit tradition.

Av Stefan Manning - 30 december 2008 11:48

Jaha! Så var det årets näst sista dag. Imorgon knyter jag ihop säcken för löparåret 2008, som hit intills varit mitt bästa. Dock ej tidsmässigt. 10 km till skall läggas till min årstotal.

Enligt väderprognosen för imorgon skall det bli bra väder (läs halkfritt). Det skall bli roligt att få träffa en massa bekanta både i och utanför startfållan. Att avsluta året med ett Sylvesterlopp tycker jag känns himla bra. Detta har numera blivit tradition och en annan tradition är att få öppna året med ett löppass.

Jag har inga stora tidsambitioner inför morgondagens lopp. Bara delta och ha roligt, jag är ingen som helst tävlingsmänniska. Dom gånger tävlingsdjävulen kommer fram inom mig i sådana här sammanhang, är lätt räknade.

Även denna dag blir en vilodag efter allt kutande i julhelgen och jag tror att det kommer att bli bra. En annan rolig sak som inträffade igår, var att det ringde på dörren och när jag öppnade stod Christer Hedberg, från Rosa Bandet spiningen, där med en DVD-skiva fullmatad med bilder från Rosa Bandet spinningen. Och det är ju ett par tusen bilder. Det var ju ett erbjudande att man kunde köpa bilder, men jag och Ava sa att vi köper alla bilder istället, eftersom avkastningen gick direkt till insamlingen. Nu har jag en del att titta på.

Av Stefan Manning - 29 december 2008 20:16

Hörde idag på Västnytts nyhetssändning om en djävla flane som använt en nyårsraket som vapen och skjutit rätt in i ett tält där man sålde fyrverkerier. Och det bara för att han blev nekad att köpa!!

Hur djävla dum i huvudet får man bli. Sådana som han skall ta mig fan bort från gatorna och spärras in! Han skall inte vistas bland vanligt folk. Och kom inte körande med det där djävla vårdsnacket. Han skall ha straff. Punkt och slut. Likaså borde alla idioter som köper ut smällare och fyrverkerier till sin ungar, ha en stor djävla propp. Det skall vara straffbart att vara så korkad. För varje år som går, så visar allmänheten med all önskvärd tydlighet att dom inte klara av att hantera sprängämnen (som det faktiskt är). Det blir ju bara värre och värre. Ungdomar idag saknar total respekt för andra därför att slappa föräldrar inte lärt dom att visa hänsyn till andra människor.

Förbjud allt fyrverkeri för kreti och pleti och överlåt det till proffs. Om jag sätter mig bakom ratten stupfull, så åker jag i fängesle. Men om jag tänder på en megabomb är det inga problem. Var finns logiken?


Av Stefan Manning - 29 december 2008 16:47

Jösses! Jag har banne mej suttit hela dagen med näsan i excel. Jag fick en förfrågan från ett par håll om jag inte kunde lägga till en skidåkningsflik till min träningsdagbok.

Jovisst, tänkte jag. Bara lite kopiera och klistra in. Men nu var det inte så enkelt. Jag misstänker att skidåkarna gärna vill hålla isär vanlig skidåkning och rullskidåkning. Då började det trixa tills sig lite. Men efter lite plockande och pillande har den nu blivit färdig. Den intresserade kan hämta den från min hemsida:

http://www.manning.nu/stefan/ Klicka på download till vänster.

Jag inser nu att detta från början enkla lilla excelark, som nu svällt till 11,5 MB storlek, nu behöver porteras till en riktig databas. Access, MySQL eller liknande för att det skall bli hanterbart. Det innebär att jag får nog under året vika lite tid till detta. 

Tja det behöver inte vara så svårt att dra på sig jobb. Men det är ju ändå ganska kul. Det är ju bara det här med tiden.

Av Stefan Manning - 27 december 2008 13:51

Det är min nya årstotal i löpta kilometrar. Efter dagens 10,27 km passerade jag äntligen denna gräns. Jakten är över. Jag känner mig upprymd och glad aldrig någonsin förut har jag sprungit så mycket på ett år. Möjligtvis var det mer på 80-talet när jag också sprang, men mina träningsdagböcker därifrån har gått förlorade och jag får aldrig veta det. Fast jag lever i nuet.

De sista 3 km var väääldigt sega och det kändes att man var ute och sprang för sjätte dagen i rad. Totalt dessa dagar har jag sprungit 84,06 km. Långt mer än min normala träningsdos. Men det var ju tvunget om jag skulle korsa 1500. Detta innebär och en rejäl höjning av mitt PB på årsbasis. Det mesta jag sprungit innan var 2003, då jag hann med 1099,3 km. PB med drygt 402 km!

Jag är så supernöjd med detta. Nu kommer det att bli tre dagars totalvila inför Sylvesterloppet.

En riktigt kul grej under dagens pass var att när jag nådde 8,39 km, så skulle jag ha exakt 1500 km. Precis innan jag nådde denna sträcka så började låten "Break the line" med Guano Apes att spela. Det var så himlade perfekt timat. Jag bestämde mig för en rejäl fartökning och att jag skulle passera 8,39 innan låten var slut. Och precis när sången tonade ut och låten började klinga ner såg jag Garminen slå om till 8,39. Djävlar vad häftigt det kändes! Då insåg jag att detta var en sådan stund i livet som kom att etsa sig fast i minnet.

Idag är jag en mycket glad och harmonisk människa.

Av Stefan Manning - 26 december 2008 23:25

Nu har jag bestämt mig! Jag skall ut imorgon och klippa de återstående 8,39 kilometrarna och passera årstotalen på 1500 km. Jag känner mig förvisso trött i kroppen nu efter allt springande. Men det ger mig en extra vilodag inför Sylvesterloppet, då slutsumman skall fastställas. Det vore faktiskt riktgigt gôtt att veta att jag redan har mitt "på det torra".

Så imorgon: övervinn igångsättningsmotståndet och GO FOR IT!!!

Translate this blog

Presentation

Omröstning

Skulle Du kunna tänka Dig att ingå i min supportcrew på Badwater Ultramarathon år 2016? Loppet går genom Death Valley i USA. (Alltså inget bindande - jag vill bara se om intresse finnes)
 Ja!
 Nej!
 Kan jag få tänka på saken?

Ultrastefans Gästbok

Länkar

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13 14
15
16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Kategorier

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards