Alla inlägg under juli 2010

Av Stefan Manning - 28 juli 2010 08:35

Imorse fick jag bokstavligen talat en kall dusch. Kl 07:00 var jag nere vid Kattrumpans badplats där starten skall gå på lördag. Det skulle bli visning och provsimning av banan. Simbanan är numera ändrad och körs nu i en tvåvarvsbana. Senast jag tävlade så var det en trevarvsbana.

Men satan i gatan vad det var kallt i vattnet. Det var mycket strömmar i vattnet. Det nöp ganska bra i fötterna och simningen kändes stel i början. Jag var på väg att vända tillbaka in mot land. Men jag ändrade mig. Viker jag ner mig nu, så hur blir det på lördag? För då lär det inte bli värre. För några dagar sedan hade det varit 11 grader i vattnet. Nu hade en av simarna med sig en termometer. Den hade pendlat mellan 14 och 15 grader. Inte indra på att det var kallt.

På grund av detta kortade vi av banan något och totalt simmade vi ca 1100 m. Längst ut kom vi in i en kall ström. Det var som att simma in i ett kylskåp. Efter halva sträckan började jag att komma igång, men det satt långt inne. Som tur var, så var det inte så vågigt i vattnet. Jag har som vanligt svårt med navigeringen i dessa vatten och nu när man koncenterrade sig på att hålla igång, så blev navigeringen ännu svårare.

Att simma denna bana, är att simma i grunt vatten. Så det blev att simma genom sjögräs och tång stundtals, men det var bara att simma på. Är man inte van vid det, kan det upplevas som lite läbbigt.

Helt klart, så är det simningen som kan fälla mig på lördag. Tar jag mig igenom den, så kommer mina chanser att gå i mål att öka rejält. simningen kommer garanterat bli det kritiska momentet på lördag.

Väl tillbaka till hotellet åt jag en rejäl frukost

Av Stefan Manning - 27 juli 2010 22:34

Efter att ha vilat någon timme på hotellrummet klädde vi om till löpning. Provlöpning av Ironmanbanan i Kalmar stod på dagordningen. Banan är en vändpunktsbana på totalt 14,1 km. Denna löps i tre varv på tävlingen. Vi skulle köra ett varv.

Medan Carina tog det lite lugnare körde jag med bakåt intervaller. Det kändes bra och löpningen flöt på fint. Jag kände aldrig att jag tog i allt jag var värd utan på det hela blev det ändåen avslappnad löpning. Löpningarna låg runt 5:20 - 5:30 tempo och jag kändemig oförskämt pigg.

Totalt had jag harvat ihop 21,12 km på 2 timmar och 24 minuter. Detta är jag jättenöjd med och det känns bra inför den stora dagen på lördag. Aldrig har jag kännt mig så här oförskämt pigg på en halvmara, som idag.

Väl tillbaka på hotellet tog jag mig en kall öl, som jag sannerligen har förtjänat.

Av Stefan Manning - 27 juli 2010 16:29

Nu är vi framme i Kalmar och håller på att installera oss. Vi skall slappa ett par timmar, sedan blir det löpträning på ironmanbanan.

Av Stefan Manning - 27 juli 2010 08:42

Om ett par timmar drar vi ner till Kalmar. Allt är packat. Vi skall bara montera cykelhållarna. Väderprognosen rasar fram och tillbaka. Jag kommer inte att evta vad det blir för väder förrän på tävlingsdagen. Det gör det lite svårt att förbereda sig och man få ta med mycket extra. Just in case.

Men jag känner mig grymt sugen på att få starta.

Av Stefan Manning - 26 juli 2010 22:22

Nu är allt äntligen färdigpackat. Jag tror nog vi har med oss grejer för en hel bataljon. Men det blir ju så, det är ju tre discipliner som skall klaras av och då blir det utrustning därefter. Vi måste även ha med oss träningskläder för dagarna innan tävlingen också - för tre discipliner. En annan orsak är väderprognoserna är osäkra, vilket gör att jag måste ha med mig lite alternativ, beroende på vilket väder som seglar upp. Hade det varit en vanlig löptävling hade det inte varit lika mycket gepäck.

Som sista grej ikväll har vi också bakat runekakor. Det kommer att bli min huvudföda under cykelmomentet.

Det skall bli djävligt kul det här....

Av Stefan Manning - 26 juli 2010 20:29

Nu har jag avverkat sista träningspasset innan jag drar till Kalmar. Det blev en cykelrunda, samma som förra gången - runt Gråbo och Lerum. Totalt 43,33 km. Denna gång gick det lite snabbare. Jag körde rundan på 1:24:13, vilket ger ett snitt på 30,9 km/h. Klart godkänt och ett positivt besked inför Kalmar, som har en betydligt flackare cyeklbana än den som jag drog idag. Fast i kalmar skall jag cykla ytterligare 12 mil.

Allt är nästan färdigåackat. Bar lite prylar kvar. Imorgon skall vi rigga cyklarna på taket på Carinas careta innan och sedan bär det av.

Av Stefan Manning - 26 juli 2010 12:47

Jag njuter redan i fulla drag av min semester och så tänker jag göra ett tag till. Nu fokuseras det allt mer på Kalmar. Vi har varit ute och shoppat lite. Bland annat en kylsväska som kan anslutas till ett eluttag. Bra att ha på hotellrummet med lite kylvaror i och ta av när man kommer tillbaka efter loppet. Det finns inte så mycket som är öppet i Kalmar vid 23-tiden, vad gäller matställen. Så var det i alla fall 2005, vet inte hur det är idag. Dessutom har jag svårt att äta kort efter ett sådant lopp. Förra gången fick jag med nöd och näppe i mig en fjärdedels pizza.

Idag skall jag packa och köra ett träningspass. Jag har inte bestämt mig om det skall bli cykling eller löpning ännu. Men något skall det bli.

Av Stefan Manning - 25 juli 2010 19:48

Nu har våra gäster åkt hem. Vi har haft en riktigt rolig helg, även om dagens regn försökte sabba det hela. Planerad Paddantur byttes ut och ersattes med gammal hederlig shopping i Nordstan.

Nu skall jag och Carina slappa lite och imorgon kommer vi att packa och förbereda oss för Kalmar. Jag skall även återuppta träningen efter 2 dagars vila. Om det blir cykling eller löpning vetjag inte än, men det lutar nog åt lite cykel. Nu är det 6 dagar kvar till Kalmar!

Egentligen inte så mycket man kan göra nu. Men jag vill i alla fall finslipa lite detaljer.

Translate this blog

Presentation

Omröstning

Skulle Du kunna tänka Dig att ingå i min supportcrew på Badwater Ultramarathon år 2016? Loppet går genom Death Valley i USA. (Alltså inget bindande - jag vill bara se om intresse finnes)
 Ja!
 Nej!
 Kan jag få tänka på saken?

Ultrastefans Gästbok

Länkar

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2010 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Kategorier

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards