Alla inlägg under mars 2010

Av Stefan Manning - 26 mars 2010 07:27

En slutsats jag har dragit av miin viktminskning och som man inte undgår att notera är att jag mår så mycket bättre. Jag är piggare, orkar mer, snarkar mycket mindre. Framförallt känner jag mig mycket mer positiv och gladare. För ett par månader sedan spydde jag åt mitt jobb. Nu är jag mycket mer positiv igen. Det är ingen ångest att gå till jobbet längre, jag är även på bättre humör när jag är där. Det har kommit så många positiva hälsoeffekter av detta.

Jag var ganska nära att gå in i väggen igen. Detta hot känns nu undanröjt. Helt underbart att få uppleva detta igen.

Av Stefan Manning - 26 mars 2010 07:04

Mitt primära mål med viktminskningen var att ta mig under 80 kg. Det är jag på väg att ta nu. Nu har jag funderingar att fortsätta ner till 75 kg. Jag vägde ca 73 kg när jag sprang Athens marathon 1985. Tar jag mig dit ner är cirkeln sluten. Sedan skall man komma in i balansfasen och då brukar man gå upp 2-3 kg när det stabiliseras. Så egentligen borde jag ner till ca kg igen för att plana ut på 75 kg. Måste fundera vidare på dettta. Men mycket talar för att jag kommer att köra på detta, nu när både jag och Carina rider på framgångsvågen. Oj, det vart lite vitsigt där, det var inte avsiktligt för en gångs skull....  :-)

Av Stefan Manning - 26 mars 2010 06:04

Nu är det fredag och snart helg. Inte nog med det, det är helgen vi går över till sommartid. Nästa gång när bi går över till vintertid, lär jag inte missa. för då sitter jag på en spinningcykel.

Detta skall jag även göra ikväll. En två timmars Metallicaspinning. Bättre sätt att avsluta en arbetsvecka finns inte.

Av Stefan Manning - 25 mars 2010 21:34

Nu är det snart dags att nana kudden, men innan dess skall jag plocka ihop en väska med lite spinningoutfit. Då är det dag att köra Metallicaspinningen. Yeeaaah....

Av Stefan Manning - 25 mars 2010 21:27

Idag hade jag bilen på verkstaden. Det skulle bytas vindruta och kollas bromsar. Resultatet blve en ny vindruta, som går på försäkringen och nya bromsbelägg fram. Det blir en bra bil som jag lämnar över till min yngste.

Av Stefan Manning - 25 mars 2010 21:20

Jag var ganska övertygad om att jag skulle åka på en viktökning vid dagens vägning på I-trim. Men icke. En stor fet smäll hördes när hakan landade på golvet vid vägningen. 84,7 kg! 1,3 kg ner sedan förra veckan. Återigen drabbades gubben av glädjefnatt. Drog genast till omklädningsrummet och ut i cirkelträningslokalen och vevade runt 2 varv bara i pur glädje. Mitt mål var att komma under 85 innan min födelsedag (9/4), fast nu är ju det kirrat!

Därefter hade vi en gruppträff. I denna träff ingick det också att vi skulle träna. Så det blev två varv till. Idag kändes det som om man klarade allt. Jag tog en smoothie innan de båda passen, eftersom jag hade fått lite soppatorsk under löpningen.

Återigen har jag klarat av att idiotäta inför en tävling och sedan ta upp programmet igen. Nu börjar ett mönster skönjas.

Av Stefan Manning - 25 mars 2010 17:01

Idag ägnades även denna lunch åt löpning. Vädreat var ännu bättre än igår, riktigt kanonväder faktiskt. Soldis och 16 graders temperatur. Detta innebar en enda sak. Springa i kortbrallor och kortärmat. Detta var ett beslut jag inte ångrade. Det var helt underbart att få springa lättklädd igen.

Löpningen gick si så där. Jag sprang i ett ganska makligt tempo, jag vill bara vara ute. Men tyvärr så gjorde sig min diet fortfarande påmind, så att jag åkte på soppatorsk. Så De sista 4 km gick trögt ändå. Det skall tilläggas att det även var is kvar på en del ställen som ställde till det lite grann. Men det var framkomligt. Totalt avverkades 11 km i det nu mera blygsamma snittempot av 6:53.

Men att få springa i kortärmat och i kortbrallor i vårsolen var en höjdare.

Av Stefan Manning - 24 mars 2010 17:23

Visst gör viktminskningen mycket. Herr Colting frågade hur mycket det har gjort på mig. Jag sprang Sylvesterloppet 10 km på nyårsafton - 103 kg tung - på 1.09.17 Det gör ett snitt på 6:51 per kilometer. Då ganska snabbt för att vara mig. Seedningsloppet, en kvartsmarathon, dvs 10548,75m i söndags - 86,5 kg tung - gick på 1:00:13, en snittid på 5:43 per kilometer. En förbättring av den genomsnittliga kilometer-snittiden på hela en minut och 8 sekunder. Ganska mycket.

Under januari månad har jag harvat i snitttempon på mellan 8 minuter och 8:45. Något enstaka pass på 7:47 i snitt. Samma visa under större delen av februari. Men då skall tilläggas att det var dåliga förhållanden med snö, is och annat elände. Under december innan all snö kom, låg jag mellan 7 och 8 mnuter i snitt. Då kulminerade även vikten. Jag var uppe i 104,6 kg den 12 december. Huga!

Så visst skulle jag vilja påstå att viktminskningen är den största orsaken till den senaste tidens förbättringar. Inget snack om det. Och jag känner att det finns mer att hämta. Sedan skall de klena tiderna och det låga tempot inte bara skyllas på en massa kilon. Faktumet att jag går på I-trim för viktminskningen och där intar en LCD-diet (LCD = Low Calorie Diet). Mitt närningsintag ligger runt 1000 - 1100 kcal per dag. Denna "höga dos" med I-trim mått mätt tar jag på grund av att jag tränar så mycket. Denna minuskaloridiet påverkar ju också resultatet. Självklart. Jag har gjort ett specialkostschema tillsammans med Kari Martens inför tävlingarna och därför kunnat prestera, som jag gjorde i seedningsloppet till exempel.

Translate this blog

Presentation

Omröstning

Skulle Du kunna tänka Dig att ingå i min supportcrew på Badwater Ultramarathon år 2016? Loppet går genom Death Valley i USA. (Alltså inget bindande - jag vill bara se om intresse finnes)
 Ja!
 Nej!
 Kan jag få tänka på saken?

Ultrastefans Gästbok

Länkar

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Kategorier

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards