Alla inlägg den 4 oktober 2010

Av Stefan Manning - 4 oktober 2010 19:51

Detta är dagen med bakrus. Fast nu är det ett positivt bakrus. Nu skall det läsas bloggar, skrivas blogginlägg och ta del av de andras upplevelser av the magic day. Det har uppdaterats en hel del på hemsidan under tiden jag satt därnere på cykeln. Tyvärr har jag inte hunnit läsa allt (man skall ta igen detta ikväll och imorgon) eftersom jag är tillbaka på jobbet och bara det var en kontrast. Först upplever man ett dygn som innehåller allt man kan önska sig: utmattning, glädje, hopp, underbara människor, fantastiska spinningpass, engamenag, liv och rörelse. Allt detta blandas upp i ett härligt brus.

När jag på morgonen kliver in på jobbet så känns det tomt och det har så gjort hela dagen. Ingen har varit engagerad och vet inte vad som har hänt. Det pratas inte om det, det finns inget eftersnack. I mig själv så virvlar tankarna runt, runt. Allt från Rosa Dygnet hörs långt borta som en svag klang av det förflutna. Här finns inge att dela med sig glädjen och upplevelse med. Ungefär som att åka i en bil i hög fart med sidorutan nervevad. När rutan vevas upp blir det tyst. Fy fan vad trist. Hur kan ett sådant här dygn få passera så oförmärkt förbi?

Jag inser att jag är i behov att få ha lite eftrsnack. Fast inte på det här jobbet. Här skall vi bara knega och köra skiten ur oss. Vem fan vill höra något om att må bra?

Av Stefan Manning - 4 oktober 2010 19:45

Det sitter mycket eufori kvar i kroppen och efter att ha fått uppleva denna fantastiska helg och sedan en totalt stendöd torr dag på jobbet, blev kontrasterna för mycket. det var sårt att "ladda om". Jag var helt enkelt tvungen att få lite utlopp. Av den orsaken drog jag omedelbart på mig löparoutfiten när jag kom hem och begav mig ut på en runda. Tanken var att dra Kåhögsrundan som är 6,4 km.

Av någon anledning fortsatte jag upp till Jonsered istället och vände vid sjön Aspen. benen kändes naturligtvis lite stela, men inte värre att man kunde springa på lite. det släppte dock lite efter några kilometer, men inte helt och hållet.

det var i alla fall underbart att få komma ut och väl hemma vid entrédörren igen så visade Garminen på 10,04 km och det hade tillbringat 57 minuter och 38 sekunder med att avverka. Nu känns det mycket bättre.

Av Stefan Manning - 4 oktober 2010 06:11

Spinning är himla roligt. Men Rosa Dygnet går utöver det mesta. Att se allt detta engagemang för kampen mot cancern är minst sagt häpnadsväckande.

Jag har deltagit i Rosa Dygnet sedan starten. Då satt vi i en lokal på fysiken. I en lokal som hade tömts på syreatomer inom loppet av enknapp timma. Men vi satt där och trampade. Arrangörern sprang runt och fixade. Vi som var med då, var rörande överens. Fan vad roligt! Hoppas att vi får göra detta igen. Visst blev det så.

Redan andra året flyttades arrangemanget till Sportlife Exclusive och det hela togs upp till helt nya höjder. Det första arrangemanget, som vi deltagare då tyckte var kanon, blev nu en riktig höjdare. Redan då blev det klart att detta hade kommit för att stanna- Tack för det. För varje år så har det hela blivit bättre och bättre, större och större. Att få vara en del i detta, det är stort.

För mig är det ingen tvekan. Båda mina föräldrar har gått bort i cancer. Jag har en syste som har bröstcancer. Och själv är jag lite cancernojig. Därför är ett engagemang här ganska självklart. Detta är den händels på året jag INTE får missa. Rosa Dygnet är otroligt viktigt.

Tyvärr kunde jag inför årets Rosa Dygn inte känna det där lilla extra, på grund av ett jobb, som gjort allt för att knäcka mig. I år blev Rosa Dygnet mitt andningshål och det tackar jag för. När jag väl var på plats kunde jag koppla av och känna atmsofär och stämning.

Att få träffa mina vänner arrangörerna, se alla leenden, känna förväntningarna som fyllde lokalen. det syntes att alla ville att det skulle köra igång. Jojo men. Jag hade hamnat rätt.

I år var ytterligare 3 soloåkare anmälda, förutom mig. Tyvärr var Claes skadad och kunde inte vara med. kenneth hörde vi inte av. Men Sara var där. Vi har varit flera soloåkare förut, men det är bara jag som kört hela tiden. Skulle jag äntligen få sällskap hela resan? När jag och Sara var på plats och gjorde iordning cyklarna och pratade lite, så förstod jag ganska snabbt att den här tjejen skulle sitta tiden ut. Hon hade något i blicken som sa mig det.

Och vilken fantastisk tjej hon är. Hon satt hela vägen, trots lite problem de sista timmarna så bet hon ihop och körde ända in kaklet. Jag är djupt imponerad över hennes insats. Vi skall ha klart för oss, att sitta 24 timmar på en spinningcykel är inte smärtfritt. Men Sara klagade inte, gnällde inte. Hon bet ihop och log. Det är just sådana människor som imponerar på mig och får min respekt.

Vi blev omedvetet ganska synkade på cykeln. Vi dippade nästan samtidigt. Vi slängde oss fran på styret för att vila på armbågarna nästan samtidigt. Grymt bra jobbat Sara och jag tror att Du har fått en hel del värdefulla erfarenheter om hur man funkar under 24 timmars ansträngning, som Du kan ta med Dig. För det är inte bara smärtsamt, utan även lärorikt.

Passen håller som vanligt mycket hög kvalitet. detta är väl en av orsakerna som gör detta dygn så speciellt. Vi får uppleva saker som normalt inte förekommer i vardagen på de ordinarie klasserna. I år var det trots det några pass som stack ut mer än de andra. Det som stack ut mest och gjorde djupast intryck var, Helena Nybratts pass - 100% rock. Förr om åren hade hon kört hårdrock till videor. Men i år tog hon det ett steg längre. Till passet hade hon med sig Magnus Rosén - basisten från Hammerfall - som stod där framme och drog ett solo som uppvärmningslåt. Live!! Grymt häftigt. Att jag sedan gillar Hammerfall väldigt mycket, gjorde ju inte saken sämre.

Vår cyklande polis - Johanna Fernström - bjöd på ett annorlunda pass, som närmast kan liknas vid en juridikutbildning. För varje låt hon spelade hade hon kopplat till ett brott. Exempelvis så var Firestarter kopplat till brottet mordbrand. Som då förklarades med definition och vad det var för straffsatser. Låter kanske lite fånigt när man skriver så här. Men det var faktiskt ett riktigt kul pass.

Caroline Andersson inledde sitt pass - the dark journey - med lite ödesmättad text innan hon gled in iförd svart mantel med huva och kandelaber med tända ljus. Och ödesmättat förklarade att vi var tvunga att välja mellan det onda och det goda. Sedan följde ett fantastiskt pass med bildspel från Sagan Om Ringen-filmerna och bilder från hennes besök i Shire. Vi blev jagade av vargar, orcher. Vi fick försvara Helms klyfta. Är man ringen-fan som jag så lyfte detta pass utöver det vanliga.

Det tredje sista passet kördes av Theres Nordström - marathonlöperska - och gick under namnet fighting spririt. Detta pass var vältajmat. Ungefär en till två timmar tidigare hade jag och Sara kommit ur den värsta dippen och återhämtat oss. Vi kände också lukten av målgång. Då kommer denna tjej och drar på världens fräckaste och suggestiva musik. Resultatet blev en riktig jäkla snedtändning. Jag körde som en bärsärk och hade dessutom djävligt roligt. Det var så skönt att få denna urladdning. Detta är också ett pass som jag mycket sent kommer att glömma.

Alla passen var av hög kvalité och här märks att instruktörerna ger det här lilla extra. Cyekltripp på malliss, åka mountainbike i Tyskland etc. Bara att få dessa spininguppplevelser, gör att man skall komma till Rosa bandet. Och detta kan ju vara en av orsakerna till att man kör all timmarna. Man vill ju för bövelen inte missa något pass.

Stort tack till alla arrangörer som verkligen sliter och lägger ner så många timmar på detta för att vi skall få uppleva allt detta. Ni är bäst!

Translate this blog

Presentation

Omröstning

Skulle Du kunna tänka Dig att ingå i min supportcrew på Badwater Ultramarathon år 2016? Loppet går genom Death Valley i USA. (Alltså inget bindande - jag vill bara se om intresse finnes)
 Ja!
 Nej!
 Kan jag få tänka på saken?

Ultrastefans Gästbok

Länkar

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14
15
16
17
18 19
20
21
22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Kategorier

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards